چکیده:
سابقه و هدف: بهزیستی روان شناختی ازجمله مباحث مطرح در حوزه نگرش مثبت است. در دهه های اخیر توجه جدی ای به آن مبذول گشته است. تعاریف متعدد و نیز تبیین انواع مختلفی از بهزیستی روان شناختی امروزه در جهان علم بسیار رایج شده است. در این بین نقش نگرش های مثبت به طور عام و بهزیستی روان شناختی به طور اخص جای کندوکاو علمی دارد. بر همین اساس، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش آرامش روان شناختی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان پسر مدارس شاهد می پردازد.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری در دسترس مدرسه پسرانه شاهد انتخاب و در مرحله بعد از میان سه کلاس هشتم و با استفاده از جدول کوکران و فرمول تعدیل نمونه به طور تصادفی 15 نفر پسر در گروه کنترل و 15 نفر پسر در گروه آزمایش قرار گرفتند، برای سنجش بهزیستی روان شناختی از پرسشنامه ریف (1989) استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس داده ها تحلیل شدند.
یافته ها: بین دو گروه آزمایش و کنترل به جزء خودمختاری و تسلط بر محیط تفاوت معناداری دیده شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته ها می توان اظهار داشت که آرامش روان شناختی مبتنی بر آموزه های اسلامی تاثیر معناداری بر بهزیستی روان شناختی دارد.
Background and Purpose: The psychological well-being is one of the important issues in the field of positive attitude. In recent decades, serious attention has been paid to it. Today, various definitions and also explanations of various types of psychological well-being have become widespread in the science world. Meanwhile, the role of positive attitudes in general and that of psychological well-being in particular must be scientifically investigated. Accordingly, the present study investigated the effect of training psychological relaxation based on Islamic teachings on psychological well-being in male students of Shahed schools.
Materials and Methods: The method of current study was quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. By available sampling method, Shahed male secondary school was selected and then among three classes of eighth grade 30 male students were equally and randomly divided into two groups- control and experimental and Cochran table and sample adjustment formula group and using Cochrane Table and the formula of sample adjustment. Reef questionnaire (1989) was used to measure the psychological well-being and data were analyzed using Covariance Analysis.
Findings: There was a significant difference between the experimental and control groups except for self-determination and control over the environment.
Conclusion: According to findings, it can be stated that psychological relaxation based on Islamic teachings has a significant effect on psychological well-being.