چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مشاوۀ گروهی با رویکرد بین فردی بر بهبود روابط زناشویی مادران آسیب دیده از خیانتهای زناشویی انجام شد. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة مادران دانشآموزان مدارسشهر تهران که مورد خیانت همسر واقع شده و طی سال 89 با مراجعه به مراکز مشاورة خانواده آموزش و پرورش، خواستار دریافت خدمات مشاورهای بودند. نمونهگیری به شکل هدفمند و در دسترس بود و آزمودنیهای مورد نیاز از میان افراد داوطلب شرکت در گروه انتخاب شد که نمرة بالایی از پرسشنامة سنجش خیانت همسر کسب کردند و به طور تصادفی 8 نفر در گروه آزمایش و 8 نفر در گروه گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جلسات مشاورة گروهی طی 20 جلسه انجام شد و در خاتمه هر دو گروه مجددا آزمون شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامة 35 سؤالی سنجش خیانت همسر واگهان و پرسشنامة 65 سؤالی محقق ساختة بهبود روابط زناشویی بود. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مشاورة گروهی با رویکرد بین فردی، بهبود روابط زناشویی مادران آسیب دیده از بیوفایی و خیانتهای جنسی گروه آزمایش و ارتباط کلامی آنها را باعث شد و نیز بهطور معناداری افزایش داد، در حالی که روابط کلامی و روابط زناشویی مادران گروه گواه، تغییر معناداری را نشان نداد(05/0 p
خلاصه ماشینی:
جلسات پژوهش به صـورت ٢٠جلسـة ١٢٠ دقیقـه ای ،دو بـار در هفته به مدت ٣ماه برگزار شد که محتوی جلسات آموزشی بر اساس تلفیق نظریه هـای درمـان زناشویی اسپرینگ (١٣٨٠)،نیومن (١٣٨٨)و هارلی و همکاران (١٣٨٥)تهیـه شـده اسـت کـه خلاصة جلسات در زیر آمده است : جلسات شرح مختصر جلسات اول و دوم اجرای پیش آزمون، تشریح چگونگی انجام کار،آشنایی اعضا بایکدیگر، مطرح کردن قوانین گروه، بحث دربارة اهمیت موضوع بی وفایی و خیانت وتأثیر آن بر زندگی زناشویی ، ارائه امیـد و قـوت قلب دادن به اعضاء، پذیرش و درک آنهابه منظـور فـراهم کـردن درمـانی مـؤثر،ارائـه توضـیح مختصری ازپژوهش های انجام شده دربارة علل خیانت مردان در روابط زناشویی و نقش زنان در پایبندی مردان سوم و چهارم چطوردربارة پیشامد اتفاق افتاده صحبت کنیم ؟تفاوت های جنسی دربیان وگوشدادن به موضوع اختلاف ،تکنیک های ارتباط سازنده (فن معاوضه ،فن خلـع سـلاح )،راهنمـایی هـای کلـی هنگـام گفتگو و منازعه ، ضرورت اهمیت به مسئولیت های والدینی پنجم و ششم عفو کردن رابیاموزیم ،تعریف بخشش ،پیش فرض هایی که مانع بخشش می شـود، الگـوی مراحـل عفو و گذشت هفتم و هشتم بررسی موانع ذهنی بخشش ،چرا بخشایش لازم است ؟ هشت مرحلة بخشایش نهم و دهم آموزش بهبود زندگی مشترک بر اساس قانون حمایـت (اجتنـاب از رفتـار خشـمگینانه ، قضـاوت نامحترمانه و خواسته های خودخواهانه ،بـه کـارگیری رسـیدن بـه توافـق مشـترک، آمـوزش روش صحبت کردن از طریق توافق مشترک ) یازدهم و دوازدهم آموزش بهبود زندگی مشترک بر اساس قانون توجه (شناخت وطبقـه بنـدی ٥نیـاز مهـم خـود و همسر، یادگیری روش برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر)، برداشت ذهنـی مـردان از ارتبـاط عاطفی چیست ؟ ده نکته آموزنده برای بهبود روابط زناشویی سیزدهم و چهاردهم اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی ، تغییربینش ، تشخیص نداهای درونی (پیام کودکی ،پیام اجتماع، پیام خانه ) پانزدهم و شانزدهم آموزش بهبود زندگی مشترک بر اساس قانون زمان (اختصاص زمان کافی بـرای توجـه کامـل بـه همسر بدون حضور فرزندان، دوستان و اقوام،انجامدادن فعالیت هایی که مهم ترین نیازهای طـرفین را برطرف می کند و پرهیز از زندگی کردن با اشتباهات گذشته وتمرکز بر زمـان حـال و آینـده )، اهمیت توجه و مراقبت از خود هفدهم وهجدهم آموزش بهبود زندگی مشترک بر اساس قانون صداقت (آشکارسازی احساسات چـه مثبـت و چـه منفی ، آگاه کردن همسر از حوادث وفعالیت های روزانه ، صـداقت دربـارة آینـده )،اصـول کنتـرل آزردگی و بازسازی اعتماد.