چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطة جنس و نقش جنسیتی با میزان تابآوری دانشآموزان سال اول دبیرستانهای شهرستان سقز انجام شد. روش پژوهش همبستگی بود. جامعة آماری کلیة دانشآموزان سال اول دبیرستانهای شهرستان سقز بودند که در سال تحصیلی 89-88، حدودا از 4075 نفر، نمونة آماری پژوهش 200 نفر (100 نفر دختر و 100 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامة نقش جنسیتی «بم» و مقیاس تابآوری «کونور و دیویدسون» استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل میانگین، انحراف معیار، تحلیل واریانس دو طرفه به کار برده شد. نتایج نشان میدهد که فرضیة مربوط به رابطة جنسیت و تابآوری رد شد، تفاوت در نقش جنسیتی موجب تفاوت در میزان تابآوری میشود، در واقع آندروژن بودن، بدون توجه به جنسیت بر تابآوری مؤثر است. همچنین یافتهها نشان دادند که فرضیة سوم مبنی بر تعامل جنس و نقش جنسیتی در میزان تابآوری رد شد.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطة جنس و نقش جنسیتی با میزان تاب آوری حمدالله حبیبی * ١ وماریا فاطمی 2 ** چکیده این پژوهش با هـدف بررسـی رابطـة جـنس و نقـش جنسـتی بـا میـزان تابآوری دانش آموزان سال اول دبیرستانهـای شهرسـتان سـقز انجـام شـد.
با توجه به تأثیر ویژگی های فرهنگی بر ویژگـی هـای شخصـیتی ، مـی تـوان بیـان کـرد کـه تفاوتهای فرهنگی می تواند برخی از ویژگی های شخصیتی را تغییر دهـد، لـذا بـا عنایـت بـه مباحث طرح شده، هدف کلی در این پژوهش بررسی جنس ، نقش جنسیتی و میزان تـابآوری و تعامل متغیرهای مذکور درمیان دانش آموزان شهرستان سقز است و بررسی اینکه آیـا تعامـل جنس و جنسیت می تواند در میزان تابآوری نقشـی داشـته باشـد.
1. Konnor & Davidson یافته ها برای بررسی فرضیه های پژوهش میزان تابآوری دانش آموزان دختر و پسر بر اساس نقـش جنسیتی ، با توجه به اینکه دو عامل جنس در دو سطح و نقش جنسیتی هم با دو سـطح وجـود داشت و در حقیقت علاوه بر اثر هر کدام از عامل ها، اثر تعاملی آنها بـر متغیـر وابسـته یعنـی میزان تابآوری مد نظر بود، از روش آماری «تحلیل واریانس دو طرفه بین آزمودنی ها» استفاده شد.
بنـابراین ، فرضیة سوم پژوهش رد می شود مبنی بر اینکه میزان تابآوری دانش آمـوزان دختـر و پسـر بـر اساس نقش جنسیتی متفاوت است .
Exploring the Role of School Engagement in Predicting Resilience among Bahamian Youth, Journal of Black Psychology, Vol 40(1) 47–68.