چکیده:
مدیریت سرمایه های دانشی و توانایی های ذهنی سازمان و مفاهیم راهبردی مربوط به آن ، به عنوان اجزا و عناصر مهم بقای سازمان و حفظ موقعیت رقابتی آن در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته اند. در سازمان های دانش بنیان مهم ترین سرمایه ی سازمان ، دانش است و موفقیت سازمان ها به توانایی آن ها در ایجاد، کسب و بهره گیری و انتقال دانش و سرمایه های دانشی بستگی دارد. از این رو سازمان ها برای این که بتوانند از فرصت های پیش آمده در محیط پویای کنونی استفاده و مزیت رقابتی کسب کنند، باید منابع دانشی و توانایی های ذهنی خود را به صورت اثر بخش مدیریت کنند. آلبرخت (٢٠١٠) هوش سازمانی را «به کارگیری توان فکری سازمان برای دستیابی به رسالت و ماموریت در محیط رقابتی »، تعریف کرده است . هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی بر اساس مولفه های سازمان های دانش بنیان می باشد. واحد تجزیه و تحلیل و جامعه ی آماری این تحقیق شامل استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های سطح استان لرستان است . حجم نمونه ی انتخابی بر اساس یک قاعده به منظور انجام تحلیل عامل تاییدی ، تعداد اعضای نمونه ٣٣٠ نفر تعیین شده است . تحلیل یافته های بخش ساختاری مدل ، نشان می دهد که ٤٦ درصد از مزیت رقابتی در سازمان های دانش بنیان از طریق سازه ی هوشمندی سازانی تبیین می شود. هم چنین جوامع دانشی و استراتژی های دانش با ضرایب اثر ٢٩/. و ٢٥/. به ترتیب مهم ترین مولفه های اثر گذار بر هوشمندی سازمانی شمرده می شود.
خلاصه ماشینی:
R. 3-Viviers 4-Rauch and Santi, Dishman and Pearson 5-System thinking خروجی فرایند ورودی (سازمان دانش بنیان (فرآیندهای ایجاد (مولفه های سازمان هوشمند) هوشمندی سازمانی ) دانش بنیان ) بازخور (هوشمندی رقابتی ) نمودار شماره ی دو -رویکرد سیستمی به هوشمندی سازمانی در نمودار شماره ی دو، ورودی ها شامل مؤلفه های سازمان های دانش بنیان می شود که بر اساس مطالعات انجام شده از سوی الکجیر (٢٠٠٩)، سیبای (٢٠٠٤)، و ونگ و احمد (٢٠٠٣، )، بیرلی و همکاران (٢٠٠٩)، شامل استراتژی های دانش ، جوامع دانشی ، و سرمایه های فکری می شود که تعاریف عملیاتی آن ها به صورت زیر می باشد.
واحد تجزیه و تحلیل و جامعه ی آماری این تحقیق شامل استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح استان لرستان می شود که به منظور 1-Cornbach'α 2-Kaiser-Meyer-Olkin measure of sample adequacy 3-Confirmatory factor analysis 4-Structural equation model(SEM) 5-LISREL 6-SPSS انجام تحلیل عاملی تاییدی ، حجم نمونه ی انتخابی ٥ برابر تعداد پارامترها یعنی ٣٣٠ نفر در نظر گرفته شده است که با استفاده ی روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مطابق جدول شماره ی دو انتخاب شده اند.