چکیده:
هـدف اصـلی ایـن پـژوهش بررسـی تـاثیر ادراک از عـدالت سـازمانی بـر روی رضـایت از جبـران خدمات اسـت . بـدین منظـور پـس از مـروری بـر پیشـینه ی پژوهشـی ایـن مفـاهیم ، رابطـه بـین آن هـا بـا روش پیمایشـی و بـا اسـتفاده از مدلسـازی معـادلات سـاختاری ، در نمونـه ای از کارکنـان یـک سازمان دولتی مورد آزمون قـرار گرفتـه اسـت . هـم چنـین تـاثیر ابعـاد سـه گانـه ی عـدالت سـازمانی ؛ عــدالت تــوزیعی ، عــدالت رویــه ای و عــدالت مــراوده ای بــر روی ابعــاد چهارگانـه ی رضــایت از جبــران خدمات ؛رضــایت از میــزان حقــوق ، رضــایت از افــزایش حقــوق ، رضــایت از مزایــا و رضــایت از ســاختار و نحــوه ی پرداخــت حقــوق مــورد بررســی قــرار گرفتــه اســت . نتــایج نشــان مــی دهدکــه ادراک از عدالت سازمانی با رضـایت از جبـران خـدمات رابطـه ی مثبـت و قـوی دارد. هـم چنـین هـر سـه بعـد عدالت سـازمانی بـا رضـایت از جبـران خـدمات رابطـه ی مثبـت دارنـد کـه از ایـن میـان بـیش تـرین همبســتگی بــین عــدالت تــوزیعی و رضــایت از جبــران خــدمات وجــود دارد. هــم چنــین در ایــن پـژوهش بـا تقسـیم بنـدی ابعـاد رضـایت از جبـران خـدمات بـه ابعـاد مبتنـی بـر سـتاده ؛ رضـایت از میــزان حقــوق ، رضــایت از افــزایش حقــوق و رضــایت از مزایــا و ابعــاد مبتنــی بــر رویــه ؛ رضــایت از ساختار و نحوه ی پرداخت حقـوق ، رابطـه ی قـوی تـر عـدالت تـوزیعی بـا ابعـاد مبتنـی بـر سـتاده ی رضایت از جبـران خـدمات اثبـات شـد. در حـالی کـه تـاثیر بـیش تـر عـدالت رویـه ای و مـراوده ای بـر ابعاد مبتنی بر رویه ی رضایت از جبران خدمات اثبات گردید.
خلاصه ماشینی:
هـم چنـین هـر سـه بعـد عدالت سـازمانی بـا رضـایت از جبـران خـدمات رابطـه ی مثبـت دارنـد کـه از ایـن میـان بـیش تـرین همبســتگی بــین عــدالت تــوزیعی و رضــایت از جبــران خــدمات وجــود دارد.
بـا وجــود ایــن کـه تحقیقــات قابـل ملاحظـه ای روی رضـایت از جبـران خــدمات تمرکـز کـرده انـد و تئـوری هـایی در مـورد رابطـه بـین عـدالت سـازمانی و رضـایت از جبران خدمات ارائه شـده اسـت ، پـژوهش هـای مربـوط بـه ایـن دو مفهـوم بـه نـدرت با یک دیگر یـک پارچـه شـده و تحقیقـات تجربـی کمـی رابطـه بـین آن هـا را مـورد بررســی قــرار داده اســت (ترپســترا و هونــوری ، ٢٠٠٥: ٥١ و تیــل ، ٢٠٠٨: ١).
95 AGFI=0/94 GFI=0/95 RMSEA=0/017 oj: organizational justice, ps: pay satisfaction, dj: distributive justice, pj: procedural justice , ij: interactional justice, p: pay level, r: raise, b: benefit, s: pay structure جدول شماره ی یک - میانگین ، انحراف معیار و ضریب همبستگی میان متغیرهای تحقیق عدالت سازمانی 3/23 0/88 1 عدالت توزیعی 3/27 0/85 0/84 1 عدالت رویه ای 2/74 1/11 0/92 0/68 1 عدالت مراوده ای 3/66 1/06 0/87 0/54 0/74 1 رضایت از جبران خدمات 2/77 0/86 0/77 0/75 0/62 0/65 1 رضایت از میزان حقوق 2/58 1/04 0/55 0/64 0/38 0/44 0/78 1 رضایت از افزایش حقوق 2/59 1/10 0/58 0/68 0/42 0/43 0/89 0/78 1 رضایت از مزایا 2/82 0/99 0/61 0/56 0/52 0/51 0/86 0/50 0/71 1 رضایت ازساختار پرداخت حقوق 2/95 0/94 0/80 0/64 0/71 0/75 0/86 0/46 0/60 0/72 1 دو مدل به منظور آزمون فرضیات اصلی و فرعی ١ مورد بررسی قرار گرفت .