چکیده:
امروزه یکی از چالش های پیش روی اکثر شرکت ها بدون توجه به اندازه ، عمر یـا نـوع صـنعت ، چگـونگی کسـب و حفظ مزیت رقابتی است . کارآفرینی استراتژیک به موقعیت شرکت کمک می کند، تا قادر بـه پاسـخ گـویی در برابـر انـواع تغییرات محیطی که بسیاری از سازمان های امروزی با آن مواجه هستند، باشد و مزیت رقابتی خود را گسـترش دهـد. در این مقاله تلاش می شود تا با توجه به اهمیت کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی در صنعت ساختمان ، مدلی کـه بیـانگر رابطه بین کارآفرینی استراتژیک و مزیت رقابتی باشد، ارائه شود. بدین ترتیـب اطلاعـات از میـان کلیـه نهادهـای متـولی صنعت ساختمان ایران با ابزار پرسشنامه جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. روایی و پایایی پرسشـنامه بررسـی و تأییـد شد، پس از بررسی برازش مدل های اندازه گیری ، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری ، روابط ساختاری مدل آزمـون گردید. یافته های پژوهش نشان می دهدکه برازش مدل ، مناسب بوده و تأثیر ذهنیت کارآفرینانه و رهبـری کارآفرینانـه بـر مدیریت منابع ، مدیریت منابع بر خلاقیت و نوآوری و خلاقیت و نوآوری بر مزیت رقابتی و اثر واسطه ای مـدیریت منـابع و خلاقیت و نوآوری تأیید شد. نتایج پژوهش ، مدیران عالی را به بهره گیری از مفهوم کـارآفرینی اسـتراتژیک کـه عـلاوه بـر شناسایی و بهره برداری از فرصت های بالقوه ، راه را برای صنعت جهت دستیابی به مزیت رقابتی بیشتر همـوار مـی سـازد، ترغیب می کند.
خلاصه ماشینی:
"١٤ دارای بیشترین میانگین بوده که بیانگر این است مدیران میانی دانشگاه علاقـه منـد بـه بهبود عملکرد در سازمان می باشند با توجه به نتایج تحقیق (جدول شماره ٣) میـانگین کلیه شاخص ها بالاتر میانگین متوسط (٣) می باشد، نتـایج خروجـی لیـزرل (شـکل ٣) نشان می دهد که ایجاد محیط کاری پر انرژی ٩٦ درصد، تمایل بـه تغییـر ٧٧ درصـد، بینش استراتژیک ٧٤ درصـد، توانـای کـاهش تشـریفات زائـد اداری ٦٤ درصـد فضـای حمایتی ٦٣ درصد رفتار کارآفرینانه مدیران را تبیین می کند.
با توجه به نتایج فـوق لـذا رفتـار کارآفرینانـه مـدیران دانشـگاه تهـران در وضـعیت مناسبی قرار دارد، از آنجاییکه که این پژوهش بـا تکیـه بـر گـزارش در مـدیران میـانی دانشگاه صورت گرفت علاوه بر آن دادها به صورت مقطعی که لازم است تحقیقات آینده در رده کارکنان و مدیران عالی دانشگاه تهران و دانشگاه های کشور صـورت پـذیرد و در مقاطع مختلف به آزمون فرضیه ها و مؤلفه هـای کـارآفرینی پرداختـه شـود، نتـایج ایـن تحقیق اعتبار سازه را برای بررسی رفتارکارآفرینانه تایید نموده لذا می توان از ایـن سـاز برای تحقیقات در جوامع دیگر استفاده نمود و برای عمومیت بخشیدن به آن لازم اسـت این تحقیق در نمونه های دیگر اجرا گردد و چون این تحقیق بـه صـورت مقطعـی بـوده برای عمومیت بخشیدن به آن باید در مقاطع مختلف این تحقیق تکـرار گـردد، ایـن در سطح دانشگاه های تهران و کشور نیز انجام گیرد، با توجه به رتبه بندی فریدمن بـرای بهبود وضعیت رفتار کارآفرینانه باید به ترتیب نسبت به بهبود محـیط حمـایتی ، بیـنش استراتژیک و کاهش کاغذبازی اقدام نمود و چون ایجاد فضای کـارگروهی در سـازمان و انجام کارها به شیوه جدید بیشترین همبستگی را با رفتارکارآفرینانه دارا می باشد نسبت به بهبود این شاخص ها در دانشگاه از سوی مدیران عالی اقدام گردد."