چکیده:
برتولد برشت از نظریهپردازان تئاتر است. او تئاترش را نقطة مقابل تئاتر ارسطویی میداند. او با معرفی تئاترش به نام تئاتر حماسی به فکر ایجاد اختلال در پذیرش رضامندانة جهان از سوی تماشاگران بود و بدینسبب از تمهیداتی برای رسیدن بدین مقصود استفاده کرد که فاصلهگذاری نام دارد. او با خلق شخصیتهای شگفتانگیز مانع همذاتپنداری مخاطب با بازیگر میشود. اگرچه نظریة او مربوط به نمایشنامه است، میتوان در داستان هم از آن استفاده کرد. غلامحسین ساعدی نمایشنامهنویس بود: چوب به دستهای ورزیل، آی باکلاه، آی بیکلاه، پرواربندان و... ازجمله نمایشنامههای او هستند. بنابراین با فنون تئاتر آشنا بود و میتوان تأثیر نمایشنامهنویسی را در آثارش جستوجو کرد. نگارندگان این نظریه را در تحلیل داستان خانههای شهر ری غلامحسین ساعدی بررسی کردند و شگردهای فاصلهگذاری را در حوادث و شخصیتهای شگفتانگیز و همینطور مسائل اجتماعی جستوجو کردند. نتیجة این بررسی نشان میدهد نویسنده توانسته با ایجاد این فاصلهگذاریها روح تفکر مردم شهر ری، صورتبندیهای اجتماعی، ارزشها و هنجارها، مسائل روانی، اخلاقی، شخصیتهای مونتاژگونه و داستانی گروتسکوار خواننده را به تغییر وادارد.
Brecht is a theoretician of theater who considers his theater as non-Aristotelian and introduces his theater as epic theater. His purpose is not to arouse the sympathy of the audiences، but he wants to prevent audiences from satisfactorily accepting the world. He uses some techniques for achieving this goal، one of the most important of which is distancing. By creating strange characters، he prevents his audience from sympathizing with the actor. Saedi was also a dramatist and Choob be dasthay-e varzil، Aye ba kolah، aye bi kolah، and Parvar bandan were among his dramas. He was familiar with the techniques of the theater and we can see the effect of drama on his works، too. The authors seek to examine the technique of distancing in the events، the strange characters and social problems of Khanehay-e Shahre Rey by Gholam Hossein Saedi. The results of this study show that the writer tries to make the audience think and change by showing the thought patterns of this city (Rey)، the social formation، values، customs، and the psychological and moral construction of the montage-like characters of a grotesque story.
خلاصه ماشینی:
نتیجه این بررسی نشان می دهد نویسنده توانسته با ایجا د ایـن فاصله گذاری ها روح تفکر مردم شهر ری ، صورت بندی های اجتماعی ، ارزش هـا و هنجارهـا، مسائل روانی ، اخلاقی ، شخصیت های مونتاژگونه و داستانی گروتسک وار خواننده را به تغییر وادارد.
پیشینه تحقیق درباب برشت و آر ای او مقاله هایی نوشته شده است که از آن جمله می توان به مقـالات زیـر اشاره کرد: «فاصله گذاری در بوف کور»، علی تسلیمی و سارا کشوری (١٣٩٠)، مجله زبان و ادب فارسی «فاصله گذاری برشت با نگاهی به «آدم آدم است »، فرشاد ابراهیمیان (١٣٨١)، نشریه صحنه «استحاله شخصیت در نمایشنام ه آدم آ دم است »، محمدحسین حدادی (١٣٨٨)، مجله نقد زبان و ادبیات خارجی «برشت و تئاتر حماسی (١)»، مراد فرهادپور (١٣٦٨)، نشریه نمایش «برشت و تئاتر حماسی (٢)»، مراد فرهادپور (١٣٦٨)، نشریه نمایش «برشت و ایزنشتاین »، مراد فرهادپور (١٣٧٩)، نشریه نمایش هیچ کدام از ا ین جستار ها به تحلیل مستقل خانه های شهر ری با توجه به نظر برشـت و جامعه شناسان و روان شناسان نپرداخته اند.
به بیست ضربه شلاق و پرداخت پنج دینار محک وم ک ردند، چیزی به زبـان نیاورد، چر اکه می دانست یگانه راه رهیدن انسانی چون او سکوت است و حال که جامعه ای با چنین ساختاری تح مل انسانی چون او ر ا، که در گوش ه خلوت خود با کتـاب سـر مـی کنـد، ندارد و در برابر انسان هایی که در مرح له "نهاد" و لذت بـاقی م انـده انـد ، بـا سـرکو ب لـذت و پناه بردن به کتابخوانی به جا به جایی و تصعید دست می زند، با مـرگ خـود دسـت کـم مـا نع نابودی تمدن بشر می شود.