چکیده:
شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور بدون توجه به مؤلفههای خاص و بااهمیت یک صنعت خدماتی، به رقابتی خونین پرداختهاند که اقیانوس قرمزیرا در صنعت بیمه ایجاد کرده است. لذا لازم است با در پیش گرفتن استراتژیهای نوآوری و کاهش و حذف فعالیتهای غیرضروری، روی خواسته واقعی مشتری به عنوان هسته اصلی کسبوکار تمرکز کرده و با ایجاد نوآوری ارزش، راه را برای ورود به اقیانوس آبی صنعت هموار کرد. از این رو،در این مقاله که از انواع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی است، به کمک توزیع پرسشنامه در میان نمایندگان شرکتهای بیمه و با استفاده از آزمونهای میانگین تک نمونهای، آزمون ANOVAو آزمونهای پس از تجربه شامل توکی و LSD، عملکرد برخی از شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور در ابعاد رفاه و آسایش، خدمات اینترنتی، کیفیت برخورد و ارتباطات، کیفیت خدمات، برند، شواهد فیزیکی، قیمت و خلاقیت که در روند پژوهش شناساییشدهاند، مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن به کمک بوم استراتژی و الگوی چهار اقدامی که از ابزارهای استراتژی اقیانوس آبی هستند به بررسی استراتژیهای نوآوری در صنعت بیمه کشور پرداخته شد. نتایج نشان داد که ابعاد خدمات اینترنتی، شواهد فیزیکی و خلاقیت در سطح نامناسب عملکردی قرار دارند و شرکتهای فعال در صنعت بیمه کشور در تمامی ابعاد به جز بعد شواهد فیزیکی دارای عملکردی مشابه هستند. در ادامه نیز راه دستیابی به اقیانوس آبی صنعت بیمه کشور در قالب الگوی چهار اقدامی و چهار اقدام ایجاد، افزایش، کاهش و حذف، نمایش داده شد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از آزمون میانگین تک نمونه وضعیت بعد وضعیت مؤلفه ابعاد مؤلفه ها در صنعت در صنعت تعداد نمایندگیها مناسب در دسترس بودن مناسب رفاه و آسایش مناسب مدت زمان صدور بیمه نامه مناسب ساعات کار نمایندگیها مناسب میزان انعطاف مناسب ارائه خدمات الکترونیکی نامناسب ارائه خدمات از طریق اینترنت نامناسب خدمات اینترنتی نامناسب ارائه خدمات از طریق موبایل نامناسب اطلاعات و مشاوره رایگان اینترنتی نامناسب بستر اینترنتی برای تبادل تجربیات نامناسب نحوه برخورد نمایندگان بیمه مناسب کیفیت برخورد نحوه برخورد شرکت بیمه مناسب مناسب و ارتباطات میزان پاسخ گویی مناسب رسیدگی به شکایات مناسب سرعت پرداخت خسارت مناسب دقت در عملیات مناسب کیفیت خدمات مناسب خدمات و ارتباطات پس از فروش مناسب خدمات مشاوره رایگان متوسط قابلیت اطمینان مناسب برند مناسب شهرت مناسب تبلیغات مناسب وضعیت بعد وضعیت مؤلفه ابعاد مؤلفه ها در صنعت در صنعت دکور و امکانات داخلی نمایندگیها نامناسب شواهد فیزیکی نامناسب فضا و نمای بیرونی نمایندگیها نامناسب آراستگی ظاهری کارکنان نامناسب نرخ بیمه نامه ها نامناسب قیمت متوسط میزان تخفیف ها مناسب چند نرخی بودن بیمه نامه ها نامناسب میزان خلاقیت نامناسب خلاقیت نامناسب استفاده از مشتریان به عنوان همکار نامناسب در ادامه جهت بررسی دقیق تفاوتهای موجود میان شرکت های بیمه مورد بررسی در پژوهش از حیث عملکرد هر کدام از ابعاد، از آزمون ANOVA استفاده شد کـه نتایج حاصل از آن نشان داد که شرکت های بیمه در تمام ابعاد به جـز بعـد شـواهد فیزیکی دارای عملکرد مشابهی هستند و این نکته ، علاوه بر نشانه عدم خلاقیـت و نوآوری در صنعت بیمه ، میتواند دلیل کافی برای عـدم بلـوغ عملکـرد و اخـتلاف موجود بین شاخص های جهانی صنعت بیمه و صـنعت بیمـه کشـور باشـد."