چکیده:
باتوجه به اهمیت روزافزون آموزشهای ضمنخدمت و نقش بسزای این آموزشها در بهبود عملکرد کارکنان سازمان، دورههای آموزشی با هدف افزایش کیفیت مطلوب ارزیابی میشوند. لذا مسئلۀ اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمنخدمت حرفهای بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای است. در این پژوهش از مدل CIPP برای ارزیابی کیفیت آموزش ضمنخدمت استفاده شده است. الگوی ارزشیابی CIPPچهار نوع ارزشیابی را ارائه میکند: کیفیت زمینه، کیفیت درونداد، کیفیت فرایند و کیفیت برونداد یا محصول. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ کارکنان یک شرکت بیمهای هستند، روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای و تصادفی سیستماتیک است و حجم نمونه 217 نفراز افراد جامعه است. نتایج پژوهش با استفاده از نرمافزار SMART PLS و SPSS تحلیل شده است. طبق نتایج بهدستآمده آموزشهای ضمنخدمت بر توانمندی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت درونداد، کیفیت فرایند، کیفیت برونداد و کیفیت زمینه بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر توانمندی کارکنان دارند. همچنین باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش، آموزشهای ضمنخدمت بر عملکرد شغلی کارکنان تأثیر مستقیم و مثبت دارد که هریک از ابعاد کیفیت زمینه، کیفیت فرایند، کیفیت درونداد و کیفیت برونداد بهترتیب از بیشترین تا کمترین تأثیر را بر عملکرد شغلی کارکنان دارند. درنهایت میتوان نتیجه گرفت که توانمندی کارکنان بر عملکرد شغلی کارکنان، تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به موارد گفته شده مسـئلۀ اصـلی ایـن پژوهش بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت در یک شرکت بیمه بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان است .
نتایج آزمون فرضیه های پژوهش پژوهش حاضـر دارای ٣ فرضـیۀ اصـلی اسـت ، کـه دو فرضـیه بـه بررسـی تـأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان شرکت بیمۀ مـورد بررسی میپردازد و فرضیۀ اصلی سوم به تأثیر توانمنـدی بـر عملکـرد شـغلی ایـن کارکنان میپردازد.
نتایج معادلات ساختاری جهت بررسی روابط بین متغیرها متغیر وابسته متغیرهای مستقل بتا t Sig R2 وضعیت فرضیه جهت رابطه عملکرد شغل آموزشهای ضمن خدمت 0/282 3/61 0/001 0/254 تأیید مستقیم ی توانمندی کارکنان 0/259 3/272 0/001 تأیید مستقیم با توجه به یافته های پژوهش (جدول٧) و اینکه سـطح معنـیداری ٠/٠١ و کمتـر از ٠/٠٥ است ( ٠٠٥>p)، با احتمال ٠/٩٥ باتوجه به وجود ضریب بتای مثبت مـیتـوان گفت کیفیت زمینۀ آموزشهای ضـمن خـدمت بـر توانمنـدی کارکنـان شـرکت بیمـۀ مورد بررسی تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
باتوجه به وجود ضریب بتای مثبت میتـوان گفـت کیفیت فرایند بر عملکرد شغلی تأثیر مستقیم و مثبـت دارد و در انتهـا، باتوجـه بـه نتایج پژوهش و اینکه سطح معنیداری ٠/٠٢٩ و کمتر از ٠/٠٥ اسـت (٠٠٥>p)، (جـدول ٧) بـا احتمـال ٠/٩٥ ادعــای محقـق مبنـی بــر اینکـه "کیفیـت بــرونداد آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد شغلی کارکنـان شـرکت بیمـۀ مـورد بررسـی تأثیرگذار است " تأیید میگردد.
هـدف اصلی از انجام این پژوهش ، ارزیابی کیفیت دورههای آمـوزش ضـمن خـدمت یـک شرکت بیمه ای براساس مدل CIPP و سـنجش تـأثیر آن بـر توانمنـدی و عملکـرد کارکنان است .