چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی و قالب متداول در میزان یادگیری و یادداری دانشجویان رشته تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی دانشگاه تبریز است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعة آماری پژوهش حاضر را 180 نفر از دانشجویان کارشناسی تکنولوژی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز تشکیل دادند. برای نمونهگیری این پژوهش که حجم آن 40 نفر بود، از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، آزمون محقق ساخته مبتنی بر محتوا بود. به منظور جمعآوری اطلاعات، ابتدا پایایی و روایی آزمون یادگیری و یادداری محاسبه، سپس پیشآزمون یادگیری و یـادداری بر روی کلیه آزمودنیهای نمونه اجرا شـد. برای تجزیه و تحـلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد که این نتایج به دست آمد: در فرضیه اول، مشخص شد که تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی، تأثیر معناداری بر یادگیری دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی ندارد، اما در فرضیه دوم مشخص شد که تدوین محتوای درسی با راهبرد قالب داستانی بر یادداری دانشجویان تکنولوژی آموزشی اثربخش بوده، از معناداری بالایی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
مقایسه تأثیرمحتوای دروس دانشگاهی باراهبردقالب داستانی و قالب متداول درمیزان یادگیری ویادداری دانشجویان حسین فانیدپور* دکترجوادحاتمی ** یوسف مهدوی نسب *** دکترمحمدآرمند**** چکیده هدف ازاین پژوهش بررسی تأثیرتدوین محتوای درسی دانشگاهی باراهبـردقالـب داسـتانی وقالـب متــداول درمیــزان یــادگیری ویــادداری دانــشجویان رشــته تکنولــوژی آموزشــی دردرس طراحــی آموزشی دانشگاه تبریزاست .
برای تجزیه وتحــلیل داده هـاازآزمـون آمـاری کوواریـانس استفاده شدکه این نتایج به دست آمد:درفرضیه اول ،مـشخص شـدکـه تـدوین محتـوای درسـی بـا راهبردقالب داستانی ،تأثیرمعناداری بریادگیری دانـشجویان تکنولـوژی آموزشـی دردرس طراحـی آموزشی ندارد،امادرفرضیه دوم مشخص شدکه تدوین محتوای درسی باراهبردقالـب داسـتانی بـر یادداری دانشجویان تکنولوژی آموزشی اثربخش بوده ،ازمعناداری بالایی برخورداراست .
مسئله اصلی دراین تحقیق این است که راهبردقالب داستانی تاچه اندازه مـی توانـد دریادگیری ویادداری مفاهیم درس طراحی آموزشی تأثیرگذارباشد؟ آنچه یادگیری مفاهیم ومهارتها،به ویـژه مهارتهـاوموضـوعات پیچیـده ،راآسـان می سازدوبه آنهاتداوم ودوام می بخشدوباعث معنـادارشـدن آنهـامـی گـردداسـتفاده از راهبردهای یادگیری است ؛به خصوص استفاده ازراهبردقالب داستانی ،که یـک موقعیـت واقعی ازجنبه هایی ازمحتوای فصل رانشان می دهدومدرسان نیزمی توانندازاین داسـتانها برای تشویق فراگیران به مباحثه استفاده کنند (همان ).
پژوهشهای انجام شده درایران درزمینه تأثیرتدوین محتوای درسی مبتنی بـرداسـتان ،بـه خـصوص دربـاره بررسـی تـأثیر سناریویی که برموقعیت رجعی وبه عنوان راهبردی پیش آموزشی باشـد،مطالعـات انـدکی دردسترس است دراینجا،به ذکرپژوهشهای مرتبط ،می پردازیم : وارث در ١٣٨٦درتحقیقی باموضوع «بررسـی ومقایـسه تـأثیرآمـوزش تـاریخ بـه روش قصه گویی دیجیتالی وروش ایفای نقش بریادگیری ویـادداری دانـش آمـوزان پـسر پایه پنجم دبستان شهرتهران درسال ٨٦ـ٨٧» بـه ایـن نتیجـه رسـیدکـه بـین دانـش آمـوزان 1 1.
دراین پژوهش برای یادداری بیشتریادگیرندگان ،به منظورتحلیـل و ارزیابی محتواازقالب داستان درمحتوای خودتوصیه شده است ،که بانتایج ایـن پـژوهش نیزهمسواست .