چکیده:
استرالیا کشور توسعهیافتهای است که پس از درآمدهایی که از منابع طبیعی به دست میآورد، بیشترین درآمد آن از شهریههای دانشجویان خارجی حاصل میشود که در دانشگاههای این کشور تحصیل میکنند. به همین دلیل همواره درصدد است تا آموزش عالی خود را مطابق با استانداردهای جهانی در همه ابعاد ازجمله ارائه محتواهای جدید به روز نگه دارد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل و چگونگی تدوین و طراحی درسهای جدید و موانع آن در دانشگاههای استرالیاست. به این منظور، با یازده نفر از اعضاء هیئت علمی در سه دانشگاه مهم استرالیا شامل نیوسات ولز، مک کواری و تکنولوژی سیدنی که درسهای جدیدی را تدوین کرده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها، پس از پیاده شدن، به صورت مقولهبندی باز تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که درسهای جدید به هفت دلیل طراحی شده است. کلیات فرایند تدوین درس مانند مدلهای رایج است، لکن به نکات مهمیتوجه شده تا درسهایی کاملا مفید و مورد نیاز فراگیران و جامعه تدوین شود.
خلاصه ماشینی:
تجزیه وتحلیل ماهرانه کارهای عملی ، این رسالتهاکه درجامعه مانیزبه طورجدی درحال مطرح شدن است می طلبـدتـا مسئولان امر،متخصصان برنامه های درسی وهمه اعـضاءهیئـت علمـی دانـشگاهها،نگـاهی جدید وعمیق به تدوین برنامه هـای درسـی داشـته باشـندتـابتواننـددانـشجویان کارآمـدی تربیت کنند.
بنابراین کارآنهامنحصربه ارائه خدمات رایانه ای برای تدوین درس نیـست ؛بلکـه آنهـابـه اعضاءهیئت علمی مشاوره می دهندتادرموقعیتهای مختلف ، باتوجه به امکانـات ونیازهـا، درسهای خودراتدوین کنند.
لاتوکــا واســتارک (١١٦:٢٠٠٩) اظهــارداشــته انــدکــه اعــضاءهیئــت علمــی در دانشگاههای امریکاوقت نسبتاًکمی رابرای طراحی سیستماتیک فعالیتهای آموزشـی خـود قبل ازتدریس یک درس ازپیش طراحی شده صرف می کنند؛برعکس ،علاقه مندندتادر صورت ضرورت ،تعدیلهایی راروی برنامه های درسی درسهای موجودانجام دهنـد.
اگرچه دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به سایردانشگاههاتوجه بیشتری به آموزش روشهای تدریس وتدوین برنامه های درسی دارند،محققان اظهارداشته اندکه «به رغم نیـاز فزاینده برای تدوین برنامـه هـای درسـی جدیـددرآمـوزش پزشـکی ،بیـشترمراکـزعلمـی پزشکی اعضاءهیئت علمی کمی دارندکه آموزشهای مربوط به تدوین برنامه هـای درسـی رافراگرفته باشند» (ویندیس ٢وهمکاران ، ٦٥٥:٢٠٠٧).
درعـین حـال ،مـواردی گزارش شده که اعضای هیئت علمی معتقدبودندتعامل بـاهمکارانـشان درطراحـی درس خلاقیت ونوآوری راافزایش داده است وهمکاران هم دل وهم آهنگ موجب بروزافکـار جدیدوتضمین کیفیت برنامه های درسی تدوین شده می شوند.
دیدگاههای تشویقی مسئولان دانشگاه : مهم ترین عامل ،ترغیب مـدیریت دانـشگاه درهمه سطوح به ایجادنوآوری تدریس واجازه دادن اعمال نوآوریهادربرنامه های درسی است که شش نفرازاعضاءهیئت علمی به آن اشاره کرده اند؛درغیراین صورت افـرادبـه سبکهای سنتی وقبلی خودعمل می کنند.
این موضوع ،عامل بسیارمهمی درتشویق اعضای هیئت علمی برای تدوین درسهای جدیـد وتوجه داشتن به امورمربوط به تدریس است .