چکیده:
فراگیری زبان عربی به عنوان زبان فرهنگ اسلامی و نیز زبان ارتباطی میان گویشوران این زبان سبب شده است که مراکز دانشگاهی و مؤسسات آموزشی در ایران به برگزاری دورههای آموزش این زبان و در نتیجه به کارگیری مواد و بستههای آموزشی و کمکآموزشی بپردازند. هر یک از این بستهها بر اساس هدف یا اهدافی که پدیدآورندگان آن از آنها داشتهاند، ویژگیهایی از نظر حجم، ساختار، محتوا، الگو و پیوستها دارند. میزان کارآمدی هر یک از این بستهها به طور مستقیم با هر یک از عناصر اشاره شده همبستگی دارد. علاوه بر آنکه عناصر فرهنگی، هنری و روانشناختی نیز در این فرایند نقش برجستهای دارند، برقراری نسبت همسویی میان ارکان آموزش که از آن به الگو یا روش یاد شده و بستر تبادل محتوا میان آموزگار و آموختگار به شمار میآید، در افزایش راندمان آموزشی اهمیت بسزایی دارند. همچنین توجه به نسبت میان زبان اصلی و زبان دوم فراگیر در طراحی این الگو کار اساسی محسوب میشود. پژوهش حاضر برای نشان دادن میزان تأثیر این عناصر، به بررسی مقایسهای دو بسته آموزشی بومی و خارجی «صدی الحیاة» و «العربیة للناشئین» که هر دو در دانشگاههای ایران به عنوان کتاب آموزشی استفاده میشود، با هدف ارائه شاخصهای افزایش کارآمدی بستههای آموزشی مهارتهای زبان عربی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
بایستگیهادرتولید بسته های آموزش مهارتهای زبانی برای گویشوران زبان دوم ،بررسی موردی دونمونه «صدی الحیاة »و «العربیۀللناشئین » دکترحامد صدقی * دکترسید عدنان اشکوری ** دکتررضاغفارثمر*** سهیلا محسنی نژاد**** چکیده فراگیری زبان عربی به عنوان زبان فرهنگ اسلامی ونیززبان ارتبـاطی میـان گویـشوران ایـن زبـان سبب شده است که مراکزدانشگاهی ومؤسسات آموزشی درایران به برگزاری دوره های آمـوزش این زبان ودرنتیجه به کارگیری مواد وبسته های آموزشی وکمک آموزشی بپردازند.
پـژوهش حاضـربـرای نـشان دادن میزان تأثیراین عناصر،به بررسی مقایسه ای دوبـسته آموزشـی بـومی وخـارجی «صـدی الحیـاة »و «العربیۀللناشئین »که هردودردانشگاههای ایران به عنـوان کتـاب آموزشـی اسـتفاده مـی شـود،بـا هدف ارائه شاخصهای افزایش کارآمدی بسته های آموزشی مهارتهای زبان عربی پرداخته است .
هدف این کتاب راهنمایی معلم به راههای مناسب برای تدریس مطلب ارائه شده درکتاب زبان آموز ودربردارنده توضیحاتی برای برنامه های پیشنهادی است که درهریک ازدروس واجرای تمرینات زبانی استفاده می شود.
٣. ارزیابی بسته های «العربیۀللناشئین » و«صدی الحیاة » دراین قسمت به بیان معیارهای چهارمعیاراصلی درباره ویژگیهای کتاب خـوب ،وبررسـی مقایـسه ای دوبـسته آموزشـی بـومی وخـارجی درآمـوزش زبـان بـه گویـشوران سـایرزبانهـا می پردازیم : {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سوم )تمرینات زبانی کلمه تدریب (تمرین ) یا «drill» به انگلیسی به معنای سوراخ کـردن وحفـرکـردن اسـت و تدریب وسیله ای برای حفر وتثبیت مهارت واموری است که فرددراین زمینـه فـراگرفتـه است (طعیمۀ، ٦٤٦:١٩٨٦).
٥. نتیجه گیری دراین پژوهش علاوه برارائه ونقددوبسته آموزشی «العربیۀللناشئین »و «صدی الحیاة »بـه بیان استانداردها ومعیارهای عمومی درشناسایی مشخصه های کتاب مطلوب زبان پرداختیم وبه نتایج مذکوردرنمودار ١دست یافتیم .