چکیده:
در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری لغت نقش عمدهای دارد. یادگیری لغات به فراگیری مهارتهای زبان به ویژه مهارت خواندن کمک میکند. در کتابهای زبان تخصصی «سمت» که کتابهای رسمی دانشگاهی در ایران محسوب میشوند، مهارت خواندن مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو، توجه به دانش لغت و ماهیت چند بعدی بودن آن اهمیت دارد. هدف ما در این پژوهش، بررسی و مقایسة ابعاد یادگیری لغت در اینگونه کتابهاست تا مشخص شود در آنها به چه ابعاد و چه مقدار از یادگیری لغت پرداخته شده است. بدین منظور تمرینهای لغت درسی کتاب زبان تخصصی «سمت» در سه گروه هنر و علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی، و علوم پزشکی بررسی و تمرینهای مرتبط با هر کدام از ابعاد بر اساس فهرستی از پیش تهیه شده شمارش شد. نتایج نشان داد که به بعد مفهومی ـ ارجاعی توجه بیشتری شده است و سپس بعد صورت ـ معنایی و دستوری مورد توجه قرار گرفتهاند. به سایر ابعاد یا توجه بسیار اندکی شده است یا به طور کلی نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همة ابعاد لغات را به مؤلفان محترم توصیه میکند. اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت سطح آموزشی در نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
به گفتۀپالتریج واسـتارفیلد (٢٠١٣) یکـی ازمـشکلات مربـوط بـه یـادگیری زبـان انگلیسی برای اهداف ویژه ،که دراین پژوهش نیزبدان پرداخته شده ،بی توجهی معلمان بـه کاربردها وابعادمتفاوت کلمات است ؛معمولاًمعلمان فقط معنای تحت اللفظی لغـات رابـه دانشجوانتقال می دهند وابعاددیگررانادیده می گیرند،واین همان مسئله ای است که برون (٢٠١١)برآن صحّ ه گذاشته واذعان می داردکه هنگام فراگیری لغت این معناسـت کـه در ذهن تداعی وماهیت چندبعدی بودن آن فراموش می شود.
ویژگیهـای مربوط به این گونه تمرینهابراساس دسته بندی طراحی شدة نیشن درجدول زیـرذکـرشـده است : جدول ١ویژگی تمرینهای مربوط به ابعادلغات براساس دسته بندی طراحی شدة نیشن (٢٠٠١) گفتاری ١ تمرینی که توجه زبان آموزرابه شکل گفتاری لغت وویژگیهـای ظـاهری آن معطوف می کند وشکل گفتاری رابه نوشـتاری وصـل مـی کنـد.
جدول ٢تعداد،درصد وابعادلغت در ٣٠کتاب بررسی شده دراین پژوهش گفتاری نوشتاری اجزائی صورت ـ مفهومی ـارتباطی دستوری همایی محدودیتهای معنایی ارجاعی کاربردی تعداد 24 1 121 690 999 24 517 0 0 درصد 1 0/04 29 42 1 21/7 0 0 نتایج به دست آمده پس ازمقایسۀتمامی تمرینهای مربـوط بـه کتابهـای سـه گـروه مختلف بدین ترتیب است که درکتابهای گروه هنروعلوم انـسانی کـه شـامل ٧٤٧تمـرین لغت می باشد، ٣٢٧تمرین به بعدمفهومیـارجاعی لغـات پرداختـه وایـن بعـدازلغـت در درجۀنخست اهمیت قرارگرفته است .
ازایـن رو،انتظـارمـی روددرآمـوزش زبـان انگلیسی برای اهداف ویژه نیزبه این امرتوجه شود؛درغیراین صورت درک متـون بـرای زبان آموزان دشوارمی شود.
Current Perspectives in Second Language Vocabulary Research.