چکیده:
برای مطالعۀ تاریخ فرهنگ و معارف اسلامی، دسترسی به آثار کهن ضروری است. بسیاری از این آثار در گذر زمان از میان رفتهاند و نسخهای از آنها بر جا نمانده است. بازسازی این آثار با پیجویی نقل قولها در آثار متأخرتر، در چنین شرایطی ضرورت پیدا میکند؛ البته، این روش با مشکلاتی متعدد روبهروست. این مطالعه به منظور بازسازی روشمند کتاب المزار سعد بن عبدالله اشعری، صورت گرفته است؛ اثری که ظاهرا حدود هزار سال از ناپدید شدنش میگذرد. بدین منظور، نخست با شناسایی جایگاه سعد بن عبدالله اشعری همچون یک متکلم و محدث برجستۀ شیعی، احتمال باقی ماندن آثارش بررسی میشود. آن گاه کوشش خواهد شد اولا، روایات کتاب المزار سعد از دیگر روایات بازمانده از خود وی ضمن آثار مختلف متأخرتر شناسایی شوند، و ثانیا، ساختار کلی اثر و نحوۀ چینش این روایات کنار هم نیز، بر پایۀ فرهنگ تدوین رایج در عصر وی شناخته شود، و بدینسان اصل اثر بازسازی گردد.
خلاصه ماشینی:
(ع ) موضوع این روایات بدین شکل قابل دسته بندی است : یک ) زیـارت امـام حسـین و موضوعات و مسائل مرتبط با آن ، همچون : سـرزنش برخـ̀ی کـه بـرای زیـارت حسـین (ع ) م̀یروند و رفتارهای̀ی مناسب سفر تفریح̀ی در مسیر پ̀ی م̀یگیرند، فضل زیارت حسـین و دیگر ائمه (ع )، فضل زیارت حسین (ع ) در نیمه شعبان ، مکان مناسب برای ادای نماز زیـارت امام حسین (ع )، افضلیت زیارت حسین بر حج بدان حد که اگـر مـ̀یدانسـتند کسـ̀ی حـج نم̀یرفت ، گفتار پیامبر (ص ) در باره جایگاه حسین (ع )، پیش گوی̀ی کشته شـدنش و فضـل زیارتش ، مذاکره امام حسین (ع ) با ابن زبیر، ایـن کـه فرزنـدان پیـامبران را جـز ولـد زنـا نم̀یکشد، این که از دید امام رضا(ع ) زیارت حسین (ع ) مساوی با عمره ای مقبول است ، اثـر زیارت حسین (ع ) همراه با معرفت بر بخشایش همه گناهان ، این که بـا نـاراحت̀ی بایـد بـه زیارت قبر حسین (ع ) رفت ، پیش بین̀ی شهادت حسین (ع ) توسط عل̀ی(ع )، آداب اکـل تربـت حسین̀ی، تمامیت نماز در مشاهد اربعـه و از جملـه حـرم حسـین̀ی، مختصـرترین شـکل زیارت حسین (ع )، این که دعای زائر حسین (ع ) مستجاب و گناهانش آمرزیده اسـت ، فضـل پیاده رفتن به زیارت قبر حسین (ع )؛ دو) تنها یک روایت هم در بـاره فضـل زیـارت قبـور؛ (ع ) سه ) تنها یک روایت نیز در باره مشخص کردن مکان قبر عل̀ی.