چکیده:
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمونهای دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه کیفی شامل 7 متخصص طراحی سوال بود که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسشنامه محققساخته با 58 سوال با پایایی 964/0 و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. عناصر پنجگانه فلسفه، اهداف، طراحی، اجرا و ارزیابی نتایج و همچنین شاخصهای سهگانه هر عنصر مورد تحلیل توصیفی و آزمون t تک گروهی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که عنصر فلسفه از میانگینی در حد ملاک (9) و سایر عناصر میانگینی بالاتر از ملاک داشتند و هر 5 عنصر در سطح 99% معنیدار بودند. شاخصهای چشمانداز توسعه، فلسفه آموزش عالی و دانشگاه باز و از دور عنصر فلسفه، میانگینی در حد ملاک (6/3) و 99% معنیداری؛ شاخصهای اهداف دانشگاه، اهداف شاخه، رشته و گروه از عنصر اهداف، میانگینی بالاتر از ملاک و 99% معنیداری؛ شاخصهای قوانین ارزشیابی و کیفیت آزمون از عنصر طراحی، میانگینی بالاتر و معنیداری 99% داشتند؛ اما شاخص استاندارد طراحی سوال میانگینی در حد ملاک داشت که معنیدار نبود. شاخصهای سیاست و شیوه اجرا از عنصر اجرا، میانگینی در حد ملاک و 99% معنیداری و شاخص شرایط اجرا میانگینی بالاتر از ملاک و 95% معنیداری داشت. دو شاخص تصحیح و نمرهگذاری از عنصر ارزیابی، از میانگینی در حد ملاک و شاخص تحلیل و بازخورد میانگینی بالاتر از ملاک برخوردار و هر سه شاخص 99% معنیدار بودند. یافتهها نشان دادند که میتوان از این الگو در طراحی آزمونهای دانشگاه باز و از دور استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نتایج آزمون t شاخصهای عنصر فلسفه شاخصهای فلسفه فراوانی (درصد) سطوح مختلف شاخصها میانگین انحراف استاندارد t درجه آزادی سطح معنیداری دوطرفه تفاوت میانگینها خیلیکم و کم متوسط زیاد و خیلیزیاد چشمانداز توسعه نیروی انسانی 11 23 252 56/4 0458/0 93/27- 285 **000/0 9600/0 (8/3) (8) (1/88) فلسفه آموزش عالی 6 30 250 30/4 4103/0 75/30- 285 **000/0 7472/0 (1/2) (5/10) (1/87) فلسفه دانشگاه باز و از دور 6 39 241 63/4 4349/0 26/30- 285 **000/0 0300/1 (1/2) (6/13) (3/84) *معناداری در سطح 05/0 **معناداری در سطح 01/0 دادههای جدول 2 نشان میدهد که سه شاخص عنصر فلسفه از فراوانیهای سطوح خیلیزیاد و زیاد بالاتر از 84 درصد برخوردارند و میانگین آنها بالاتر از میانگین ملاک (6/3) میباشد.
نتایج مصاحبه نیمه ساختارمند نکات مورد اشاره فراوانی کاربرد اصول، قواعد و نگرش نظام سنتی آزمونسازی در نظام نوین آموزش از دور 5 عدم توجه به فلسفه تربیتی و چشمانداز توسعه انسانی برای ترسیم اهداف کلی آموزش 7 عدم توجه به فلسفه آموزش از دور و ویژگیهای متقاضیان بزرگسال 5 عدم توجه به ویژگیهای منحصر به فرد آموزش باز و از دور 7 شناخت ناکافی مدرسان به نقش خود در فرآیند آزمونسازی تکوینی 7 برقراری قوانین سنتی در فرآیند طراحی سؤالهای آزمون 7 متمرکز بودن شیوه اجرای آزمون 4 خودآموز نبودن کتب آموزشی 7 شیوههای مختلف آموزش 3 وجود معیارهای ملی کمی، عددی و نسبی در فرآیند ارزیابی 2 ناهماهنگی نمرات میانترم و پایان ترم 5 عدم مهارت کادر اجرایی در اجرای آزمونهای پایانی 2 عدم رعایت استانداردها در طراحی سؤال 5 بحث و نتیجهگیری برای اعتباریابی عناصر الگوی آزمونهای دانشگاه باز و از دور، از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور که با مرکز آزمون همکاری داشتند، نظرخواهی شد."