چکیده:
مشکل فراموشی مفاهیم درسی در طول تعطیلات تابستانی و یا عید نوروز در ایران، یکی از دغدغههای اساسی دبیران است. این مقاله، به بررسی تاثیر یک بازی محققساخته به نام دالان سبز بر یادآوری مفاهیم شیمی پایه اول متوسطه میپردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی از نوع شبه آزمایشی است و هدف آن تاثیر آموزش درس شیمی به کمک بازی دالان سبز در سال 1393 بوده است. در این پژوهش، از طرح گروه آزمایش و کنترل با حذف تاثیرات متغیر همپراش (نمرات اندازهگیری شده پیشآزمون قبل از اعمال هرگونه آزمایش روی فراگیران) استفاده شده است. نمونههای پژوهش حاضر، سه گروه ۳۰ نفری (۹۰ نفر) از یک دبیرستان پسرانه در شهرستان کوهرنگ بودهاند که به دلیل طولانی بودن روند پژوهش و برای به صفر رساندن افت آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تاثیر استفاده از بازی دالان سبز نسبت به بازی بدون مفاهیم شیمی، با در نظر گرفتن متغیر همپراش، تفاوت معنیداری را نشان میدهد. آنچه در این پژوهش نتیجهگیری میشود این است که این بازی نقش ارزندهای در به یادآوردن مفاهیم درسی داشته است. در نتیجه، میتوان از آن برای بهینه کردن اوقات فراغت فراگیران به همراه رضایت خاطر آنان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"در همین راستا، سؤال تحقیق نیز عبارت است از: آیا بین یادآوری مفاهیم شیمی اول دبیرستان در گروه آزمایش و گروه کنترل که به ترتیب از بازی رایانهای دالان سبز دارای مفاهیم شیمی و فاقد مفاهیم شیمی استفاده شد، تفاوت مشاهده میشود؟ روش پژوهش حاضر، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون است.
توصیف دادههای مربوط به اجرای پیشآزمون و پسآزمون آزمون گروه تعداد نمونه میانگین نمرهها انحراف نمرهها خطای معیار میانگین پیشآزمون تجربی 1 30 2667/9 91257/4 89691/0 تجربی 2 30 9000/8 12835/5 93630/0 گواه 30 8000/9 78071/4 87283/0 پسآزمون تجربی 1 30 8000/10 78792/4 87415/0 تجربی 2 30 0000/13 90601/4 89571/0 گواه 30 3000/7 16181/4 75984/0 سؤال تحقیق: آیا بین یادآوری مفاهیم شیمی اول دبیرستان در گروه آزمایش و گروه کنترل که به ترتیب از بازی رایانهای دالان سبز دارای مفاهیم شیمی و فاقد مفاهیم شیمی استفاده شد، تفاوت معناداری مشاهده میشود؟ برای پاسخ به این سؤال، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد، آنچه مسلم است ذکر این نکته میباشد که قبل از انجام تحلیل کوواریانس باید پیش فرضهای تحلیل کوواریانس تأیید شوند تا بتوان پاسخ درستی برای سؤال تحقیق با این روش به دست آورد.
خروجی اصلی تحلیل کوواریانس: برای پاسخ به سؤال تحقیق و بررسی تفاوت بین یادآوری مفاهیم شیمی اول دبیرستان در گروه آزمایش و گروه کنترل که به ترتیب از بازی رایانهای دالان سبز دارای مفاهیم شیمی و فاقد مفاهیم شیمی استفاده شد، ردیف چهارم جدول 5 که خروجی اصلی تحلیل کوواریانس است، مورد توجه قرار میگیرد که مقدار F تأثیر متغیر مستقل (گروه) (244/16) و چون، احتمال آن (000/0) از سطح معنادار 05/0 کوچکتر است پس معنادار است."