چکیده:
پس از آغاز عصر غیبت امام عصرعلیه السلام و پایان دوران حضور امامان علیهم السلام، میراث حدیثی ایشان در کنار قرآن کریم کشتی نجات شیعیان در تلاطم امواج عقاید و آرایی است که در قرن های سوم و چهارم هجری قمری به اوج خود رسید. در این دوران، علما و محدثان شیعه نقش به سزایی در حفظ و صیانت معارف اهلبیت لیهم السلام و خنثی ساختن تهمت ها و شبهات وارد بر شیعیان ایفا کردند. در این میان، تلاش شیخ صدوق در تبیین دیدگاه اعتقادی و کلامی شیعیان در نگارش الاعتقادات با استناد به آیات و روایاتستودنی است که این کتاب توسط شیخ مفید مورد بازنگری قرار گرفت. وی در تصحیح اعتقادات الامامیه با افزودن استدلال و استنباط های عقلی به استدلال های صرفا نقلی شیخ صدوق، بر غنای این کتاب افزود. وی در چهارده باب از این کتاب که درباره مرگ و عالم پس از آن است، در مواردی مانند مسئله تقسیم بندی اهل بهشت با شیخ صدوق اختلاف نظر دارد و در بسیاری از مسایل نیز با شیخ صدوق هم رای است؛ اما در مسایلی همچون سوال قبر، مطالب شیخ صدوق را بسط می دهد. هر دو عالم جلیلالقدر به صراحت از برزخ سخن نگفته اند و بابی به این موضوع اختصاص نیافته است.
At the end of the presence of the Infallible Imams (A.S) and the beginning of Imam Mahdi’s occultation، it was the Imams’ hadith legacy along with the Holy Qur’an that rescued the Shi‘a who were challenging in the turbulent sea of diverse beliefs and opinions dashing like waves against one another، a storm that came to a climax in the second/eighth and third/ninth centuries. In this era the attempts of the significant religious scholars، Shaykh Saduq in particular are admirable. He authored the book al-I‘tiqadat by citation from Qur’anic verses and the traditions، which was revised later by (his pupil) Shaykh Mufid. To correct the book I‘tiqadat al-Imamiyyah the latter increased the value of the book by adding rational demonstrations and inferences to the former’s mere transmitted demonstrations. In the fourteen chapters of the book dealing with death and the hereafter، Shaykh Mufid’s opinion differs from that of Shaykh Saduq in such cases as classifying the inhabitants of Paradise. However، in many of the issues he is in agreement with him. In some other cases like questioning in the grave he expands Shaykh Saduq’s matters. Neither of these great scholars has explicitly spoken of Barzakh (the Intermediate Realm) and have allocated no chapter to this issue.