چکیده:
از برنامه آموزش انگلیسی که در حال حاضر در دانشگاههای ایران به مورد اجرا گذاشته
شده است یک ارزیابی نهائی[2] بعمل آمد. هدف این پژوهش مطالعه نقاط قوت و ضعف برنامه
فوقالذکر از طریق بررسی پاسخ دانشجویان به سئوالاتی در ارتباط با مناسب اهداف
برنامه، مناسبت محتوای دروس با اهداف برنامه، مناسبت شیوه کلاسبندی دانشجویان،
درجه اهمیت و راندمان آموزش این دروس بود. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از
دانشجویان پنج دانشگاه بزرگ کشور که در رشتههای گروه پزشکی، مهندسی، علوم پایه و
علوم انسانی مشغول تحصیلاند جمعآوری شد. یافتههای این پژوهش مؤید مناسبت اهداف
برنامه بود ولی در مورد مناسبت محتوای مطالب آموزشی جای سئوال بود. از آنجا که نظام
مشخصی برای کلاسبندی دانشجویان موجود نبوده است عدم تجانس دانشجویان از نظر دانش
زبانی در کلاسهای این دوره بسیار مشهود بود که بتبع آن از راندمان و کارآئی آموزشی
کاسته میشود. از یافتهها چنین استنباط میشود که بعضی مسائل موجود در راه موفقیت
برنامه انگلیسی برای مقاصد ویژه مربوط به ناکافی بودن معلومات زبان عمومی دانشجویان
میباشد.
خلاصه ماشینی:
"بعبارت دیگر اولا آیا دانشجویان محتوای مطالبی را که میخوانند میفهمند؟ و اگر چنین است آیا بخاطر تأثیر تعلیماتی است که در کلاس انگلیسی دیدهاند یا اینکه مربوط به عواملی دیگر میباشد؟ 5- بازده فعالیتهای آموزشی: آیا آنچه که دانشجویان با شیوههای موجود فرا میگیرند را نمیتوان با صرف هزینه و وقت کمتری فراهم کرد؟ بعبارت دیگر آیا ممکن است با صرف هزینههای فعلی آموزش بیشتری نصیب دانشجویان گردد؟ در مورد سئوال اول که عموما به شناسنامه دروس مربوط میشود، متأسفانه به اطلاعات قابل استناد زیادی دست نیافتیم ولی براساس شواهد و قرائن اینطور استنباط شد که اهداف رفتاری اصلی برای برنامه آموزش زبان انگلیسی در دانشگاهها همچون غالب برنامههای مشابه دیگر احتمالا بر پایه مفروضات ذیل باشد: 1- وقت استاد و دانشجو و تلاش ایشان تنها مصروف آنچه که مورد نیازشان میباشد بشود.
از تماسهای غیررسمی متعدد با اساتید و دانشجویان چنین برداشت شده که در موارد زیادی دانشجو بدون تمام کردن کلیه مطالب انگلیسی عمومی مطالب انگلیسی نیمه تخصصی را شروع مینماید که در نتیجه بین این دروس فاصله معلوماتی ایجاد میشود.
در مورد اشکالات شیوه موجود کلاسبندی دانشجویان و همچنین بازده فعالیتهای آموزش زبان انگلیسی با اهداف ویژه که در دانشگاههای ایران انجام میشود نیاز به اطلاعات و بررسیهای بیشتری بود که با طرح برنامه جداگانهای توسط نگارنده در حال انجام میباشد.
"English for Specific Purposes: Criteria for Course Design" in Selinker, Tarone and Hanzeli (eds."