چکیده:
The purpose of this research was to study the relationship between spiritual intelligence and religious beliefs with violence and feelings of inferiority among the students of Islamic Azad University of Esfahan (khorasgan). The population of this study was all the students of Azad university of Khorasgan. 110 students were randomly selected as the sample. The research instruments included Religiosity Questionnaire (Atkins, 2007), the Spiritual Intelligence Questionnaire (King, 2008), the Violence Questionnaire (Eysenck, 1367), and Feelings of Inferiority Questionnaire (Eysenck, 1367). To analyze data, regression analysis and spearman correlation coefficient and path analysis by SPSS16 software and Amos were used. The results showed that the relation of spiritual intelligence with feelings of inferiority and violence were significant (Prelationship of religious beliefs with feelings of inferiority and violence were not significant. Finally according to the findings of current research it can be suggested that spiritual intelligence is an effective variable on violence and feelings of inferiority.
خلاصه ماشینی:
نتایج این پژوهش نشان داد که هوش معنوی با احساس حقارت و خشونت رابطه دارد (01/0>P)، اما رابطۀ باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت معنیدار نبود.
The research instruments included Religiosity Questionnaire (Atkins, 2007), the Spiritual Intelligence Questionnaire (King, 2008), the Violence Questionnaire (Eysenck, 1988), and Feelings of Inferiority Questionnaire (Eysenck, 1988).
The results showed that the relations of spiritual intelligence with feelings of inferiority and violence were significant (P<0.
Finally, according to the findings of current research it can be suggested that spiritual intelligence is an effective variable on violence and feelings of inferiority.
Keywords: religious beliefs, spiritual intelligence, violence, feelings of inferiority.
بر همین اساس نیز هوش معنوی و باورهای مذهبی بهعنوان دو سازۀ مستقل در ارتباط با دو معضل فکری ـ رفتاری یعنی خشونت و احساس حقارت دانشجویان در این پژوهش مدنظر است.
برخی پژوهشهای دیگر نیز نشان میدهند بین باورهای مذهبی و اختلالات روانی همچون خشم، خودکشی و افسردگی رابطه وجود دارد (حناسابزاده، 1385؛ نازکتبار، 1385؛ صدری، 1384؛ شاکری، پرویزیفرد، صادقی و مرادی، 1384؛ سراجزاده، 1382و توریانو5 و همکاران، 2012).
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که بین هوش معنوی و احساس حقارت در دانشجویان رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد که فرضیههای اول را تأیید کرد و همسو با یافتههای پژوهشی کینگ (2008)؛ جیمز (1977)؛ معلمی و همکاران (1389)؛ یعقوبی (1389) است.
نتیجۀ حاصل از این پژوهش مبنی بر رابطۀ هوش معنوی با خشونت با نتایج پژوهشهای عسگری و همکاران (1390)؛ (موسوی و همکاران، 1390)؛ (غباریبناب و همکاران، 1387) همسو است.