چکیده:
هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آنها از قبیل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطی دانشجویان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد یادگار امام(ره) شهر ری که در نیمسال اول 93ـ1392 مشغول به تحصیل بودند، میگردید (22904=N). با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 378نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اطلاعات شخصی و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بود. برای تحلیل دادهها از رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج بیانگر رابطۀ مثبت و معنادار بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان بود (05/0P<). بین عملکرد تحصیلی با کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان از نظر شغل، رشته و تعداد ترمهای مشروطی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P<). اما از نظر جنسیت و مصرف دارو تفاوت معناداری بین دانشجویان وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
ویژگیهای جمعیتشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان چکیده هدف از این پژوهش تعیین رابطۀ راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی و بررسی عوامل مؤثر بر آنها از قبیل سن، جنس، رشته، شغل، مصرف دارو و تعداد مشروطی دانشجویان بود.
بین عملکرد تحصیلی با کاربرد راهبردهای شناختی و فراشناختی در دانشجویان از نظر شغل، رشته و تعداد ترمهای مشروطی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P<).
: راهبردهای شناختی و فراشناختی، عملکرد تحصیلی، ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان The Relationship of Usage of Cognitive- Meta Cognitive Strategies and Demographic Characteristics with Students’ Academic Performances Nahid BabaieAmiry.
این پژوهشها عموما نشان دادهاند یادگیرندگانی که از راهبردهای شناختی سطح بالا یا راهبردهای فراشناختی استفاده میکنند، در فعالیتهای یادگیری خود به پیشرفت بالاتری دست مییابند (مختاری و ریچارد6، 2002؛ ولترز7، 2004؛ لیم و همکاران، 2008؛ پنگ8، 2012؛ امینیزرار، 1387؛ دیر و بنیجمالی، 1388؛ ویسی، 1390؛ سیاحبرگرد، اردمه و یعقوبی عسگرآباد، 1392).
فرضیههای پژوهش عبارت بودند از: فرضیۀ اول: بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
فرضیۀ چهارم: بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد تحصیلی با توجه به شغل دانشجویان (غیرشاغل، شاغل و بیش از یک شغل) تفاوت وجود دارد.
فرضیۀ ششم: بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به سن رابطه وجود دارد.
بحث بهطور کلی نتایج حاصل نشان داد، بین راهبردهای شناختی ـ فراشناختی با عملکرد تحصیلی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
بین تعداد ترمهای مشروطی و عملکرد تحصیلی و همچنین میزان استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی رابطۀ منفی و معناداری وجود داشت.