چکیده:
در آزمایشی که جهت بررسی یکسویگی زبانی در افراد دو زبانه فارسی- انگلیسی انجام
گرفت شانزده فرد دوزبانه فارسی- انگلیسی با تعداد مساوی زن و مرد مورد آزمایش قرار
گرفتند. نصف از هر گروه را افراد دو زبانه مسلط و نصف دیگر را افراد دو زبانه
غیرمسلط تشکیل میداد. این آزمایش به روش دو سو شنوائی[3] و در وضعیتهای
درون
زبانی[4] و میان زبانی[5] انجام گردید. نتایج آزمایشات نشان داد که تفاتی که در
یکسویگی زبانی بین زبان اول (فارسی) و زبان دوم (انگلیسی) در هیچ یک از وضعیتها
وجود ندارد. در هر دو وضعیت دوزبانههای مسلط کمتر از دو زبانههای غیرمسلط
راستگوش برتر[6] بودند. این بدین معنی است که با پیشرفت مهارت زبانی گوش چپ و
نیمکره راست مغز فعالتر میشوند.
خلاصه ماشینی:
"[7] سئوالی که امروزه مطرح است این است که آیا این موضوع در افراد دوزبانه یا چند زبانه نیز صادق است؟ تحقیقاتی که در این مورد انجام گرفته نتایج ضد و نقیضی داشته است[8] علت این امر را میتوان در روش و ابزاری که جهت سنجش در آزمایشات بکار میرود و نیز در سن، جنسیت، چپ یا راست دست بودن، چگونگی یادگیری زبان دوم و مشخصههای زبانی بررسی نمود.
[10] تحقیق حاضر با نمونه قرار دادن مقالهای[11] تحت عنوان یکسویگی زبانی در افراد دو زبانه فرانسوی- انگلیسی به بررسی این امر پرداخته است که: 1- دو زبان فارسی و انگلیسی چگونه در مغز تنظیم میشوند.
2- آیا پیشرفت در زبان دوم تغییری در وضع نیمکره مسلط مغز از نظر کنترل زبانی در افراد دو زبانه فارسی – انگلیسی ایجاد مینماید یا خیر؟_______________________________ 9.
یافته دیگر ما در این مورد که پیشرفت در زبان دوم فعالیت گوش چپ و نیمکره راست مغز را افزایش میدهد نیز با نتیجهگیری آلبانیز (1985) موافق است."