چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی اثربخشی آموزش حل مسأله برکاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه همدان بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. در این تحقیق از طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در مرحله پیش آزمون 148 نفر آزمون اضطراب ریاضی را تکمیل کردند. سپس دانشآموزانی که مضطرب ریاضی شناخته شدند به منظور شناسایی دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه، آزمون تصاویر پنهان ویتکین را تکمیل کردند. که تعداد 40 نفر از دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی به روش حل مسأله آموزش دیدند و گروه گواه هیچ گونه مداخلهای را ندیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسأله اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه را کاهش میدهد. بنابراین به کارگیری روش حل مسأله و مهارتهای آن میتوانیم اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه را کاهش دهیم.
خلاصه ماشینی:
No 19 (continus 46) Autumn 2015, Pages 47-54 The effectiveness of problem solving training on reduction of math anxiety amongst the students with field-dependent cognitive style in academic year 1391-1392 Sadaf Imani, Saeed VeisiKahreh, Rasool KordNoghabi, MoslemVeisiPour, Hadi Tahmasian, Abaas Rabie Msbah 1, 2, 5, 6 M.
A, Clinical Psychology, University of Azad Islamic Ilam, Ilam, Iran Abstract The purpose of this study was to identify the effectiveness of problem solving training on reduction of math anxiety among the students with field-dependent cognitive style in Hamadan city.
از طرفی در بررسی ارتباط بین سبکهای شناختی و اضطراب ریاضی (Alamolhodaei, 2009؛ Hadfield " Maddux, 1988 ؛ Sloan, Daane " Giesen, 2002 ؛ Zhang, 2006)، بیان میکنند که اضطراب ریاضی در میان افراد با سبک شناختی وابسته به زمینه بیشتر از افرادی است که مشخص شدن دانشآموزان مضطرب بالا (نمره بالای 100 در آزمون اضطراب ریاضی)، آزمون گروهی تصاویر پنهان به منظور اندازهگیری قابلیت تفکیک شکل از زمینه، بر روی 85 نفر دانشآموز مضطرب بالا اجرا شد.
فرضیه اول تحقیق مبنی بر آموزش مهارتهای حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه مؤثر است تأیید میشود (002/0p<، 1df=،115/11 (F=.
نتایج تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش حل مسأله و مهارتهای آن باعث کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه میشود و این یافته با پژوهشهای کانت و دزوریلا (Kant " D'Zurilla,1997)؛ کاسیدی و لانگ (Cassidy " Long, 1996)؛ هافمن (Hoffman, 2010)؛ بل و درزویلا (Bell " D’Zurilla, 2009)؛ مالوف، تورستینسونا و اسکاتا (Malouff, Thorsteinssona " Schuttea, 2007)؛ بلزر، دزرویلا و مایدو ـ اولیورز (Belzer, D’Zurilla " Maydeu-Olivares, 2002) همخوان است که گفتهاند آموزش مهارتهای حل مسأله اضطراب ریاضی دانشآموزان را کاهش میدهد.