چکیده:
با بهکارگیری سبکهای مدیریت کلاس میتوان رفتارهای مخرب و مزاحم را اصلاح نمود و با ایجاد محیطی آرام و بدون تنش و درگیری، شرکت دانشآموزان را در فعالیتهای یادگیری افزایش داد. افزون بر این، بهکارگیری سبکهای مدیریت کلاس درس، میزان عزتنفس دانشآموزان را، که زندگی آنها را در تمامی ابعاد تحت تاثیر قرار میدهد، افزایش میدهد. با نظر به این مهم، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش آزمایشی، دانشآموزان پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان در سال تحصیلی 92-91 بودند و نمونه مورد مطالعه 38 نفر بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیث بود. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود، که پس از انتخاب تصادفی گروههای آزمایشی و گواه، مداخله آزمایشی (سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار) بر روی گروه آزمایش به مدت هفت جلسه 90 دقیقهای و دوبار در هفته اجرا شد. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار در کلاس درس بر افزایش میزان عزتنفس (شامل خرده مقیاس عمومی، خانوادگی، اجتماعی، و شغلی ـ تحصیلی) دانشآموزان پسر در مرحله پسآزمون (001/0>p) موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر حشمتاله نظری 1*، سجاد امینیمنش2 ، عبداله پارسا3، سعید شیخی4 1- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران std_h.
با نظر به این مهم، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه انجام شد.
نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار در کلاس درس بر افزایش میزان عزتنفس (شامل خرده مقیاس عمومی، خانوادگی، اجتماعی، و شغلی ـ تحصیلی) دانشآموزان پسر در مرحله پسآزمون (001/0>p) مؤثر بوده است.
با توجه به این مسأله که پژوهشهای انجام شده در این زمینه کافی نیستند، پژهش حاضر برای پاسخگویی به این پرسش که «آیا به کارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر روی میزان عزتنفس (شامل خردهمقیاسهای: عمومی، خانوادگی، اجتماعی و شغلی ـ تحصیلی) دانشآموزان پسر تأثیر دارد؟» انجام گرفت.
بر این اساس، فرضیههای پژوهش به صورت زیر بیان گردید: 1ـ بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس میزان عزتنفس عمومی دانشآموزان پسر دوره متوسطه را افزایش میدهد.
3ـ بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس میزان عزتنفس اجتماعی دانشآموزان پسر دوره متوسطه را افزایش میدهد.
4ـ بهکارگیری سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس میزان عزتنفس شغلی ـ تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه را افزایش میدهد.
میانگین نمرههای تعدیلشده عزتنفس گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سبک مدیریت دموکراسی قانونمدار کلاس درس بر میزان عزتنفس دانشآموزان پسر پایه سوم دوره متوسطه انجام شد.