چکیده:
سرمایه انسانی در رشد و توسعه اقتصادی نقشی اساسی و مهم دارد، اما به­دلیل نبود آمار دقیق و مشکل بودن محاسبه آن معمولا از متغیرهای جایگزین نظیر نرخ ثبت نام در مقاطع مختلف، متوسط سالهای تحصیل نیروی کار و..... استفاده می­شود که همگی نیز فقط بخشی از سرمایه انسانی را پوشش می­دهند. هدف این پژوهش برآورد ارزش پولی سرمایه انسانی در کشور ایران بود که می­تواند بیشترین حجم سرمایه­انسانی را شامل شود. بنابراین، چند رویکرد و روش برآورد پولی سرمایه انسانی بررسی و با توجه به محدودیتهای موجود از روش مبتنی بر درآمد استفاده شد. در این روش چند متغیر مهم مانند نرخ تنزیل، قیمت سایه، نرخ ارز و متوسط دستمزد محاسبه و برآورد شد. همچنین منابع داده­ای برای متغیرهای کلیدی نیز ارائه شد. نتایج به­دست آمده از محاسبات نشان­دهنده رشد سالانه 2/5 درصدی ارزش پولی سرمایه انسانی طی سالهای 1339 تا 1389 بود. همچنین مشکلات موجود نظیر محاسبه نرخ ارز نیز بررسی شد.  هدف پژوهش حاضر بررسی الزامات بودجه ریزی عملیاتی در نظام آموزشعالی کشور بود. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی و نوع آن توصیفی - پیمایشی بود. برای بررسی این امر با توجه به ادبیات پژوهش ، پنج عامل تأثیرگذار در این امر شامل عوامل مدیریتی ، عوامل محیطی ، عوامل انسانی ، عوامل فنی و فرایندی و عوامل ساختاری شناسایی شدند. بعد از آن با بهرهگیری از نظرهای خبرگان بودجه ریزی عملیاتی در آموزشعالی (٣٥ دانشگاه منتخب وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ) و با استفاده از روش AHP هر یک از عوامل و زیرشاخصهای آنها بررسی و اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که از میان عوامل مذکور، عوامل مدیریتی مهم ترین عامل در استقرار بودجه ریزی عملیاتی در نظام آموزش عالی کشور به شمار میرود.
خلاصه ماشینی:
"Measurement Model Structural Model Simultaneous Equation System Component Method داده های تولید سرمایه انسانی هزینه های خصوصی تربیت فرزندان هزینه های عمومی و خصوصی برای بهداشت رویکرد ستانده تولید سرمایه انسانی سلامت ، توانمند سازی، آموزش و تعلیم و تربیت مبتنی بر آثار اقتصادی : هزینه های فرصت از دست رفته برای تحصیل هزینه نرخهای با سوادی نرخهای ثبت نام رویکرد مبتنی بر رشد اقتصادی ✓ اندازه کلاس یا نسبت دانش آموز به معلم سالهای تحصیل آموزش(ستانده ) توزیع درآمد ✓ دستمزد معلمان ✓ سرمایه سرانه هر دانش آموز ✓ نرخهای اخراجی ✓ سرمایه سرانه هر دانش آموز به عنوان نسبتی از GDP ✓ نرخهای مردودین شاخصهای کیفیت آثار خارجی(غیر بازاری ): ✓ طول دوره تحصیل ✓ نمرات آزمون تحصیلات ١- برای افراد ✓ ویژگیهای معلمان خود شکوفایی ✓ ویژگیهای والدین شاخصهای کیفیت ➢ بهره وری توسعه ظرفیتهای فردی ✓ پیش زمینه خانواده تحصیلات ➢ درآمد رویکرد مبتنی بر ٢- برای جامعه و غیره درآمد ✓ بهداشت عمومی بهتر ✓ کاهش جرم، فقر، فساد و بیکاری غیر داوطلبانه ✓ مشارکت بیشتر در جامعه و امور سیاسی و اجتماعی شکل ٢- سرمایه انسانی و رویکردهای موجود و معمول در اندازه گیری آن جدول ١- متغیرهای کلیدی و منابع داده ای آنها برای محاسبه ذخیره سرمایه انسانی متغیر منابع داده ای بین المللی منابع داده ای ایران جمعیت به تفکیک سن و جنسیت تقسیم بندی جمعیتی سازمان ملل متحد مرکز آمار ایران نرخ مرگ و میر به تفکیک سن و سازمان بهداشت جهانی مرکز آمار ایران و وزارت بهداشت و جنسیت درمان نرخ تنزیل Klenow & Rodrigez – Clare, بانک مرکزی 1997 اشتغال شاخصهای کلیدی بازارکار(KILM 1 ) و مرکز آمار ایران شاخصهای توسعه جهانی (WDI 2 ) بارو و لی (٢٠١٠) و محاسبات صالحی دستیابی آموزشی بارو و لی (٢٠١٠) (1389) جبران خدمات نیروی کار (دستمزد) آمارهای سازمان ملل و سازمان بانک مرکزی و وزارت کار و امور بین المللی کار (ILO 3 ) اجتماعی نیروی کار به تفکیک سن و جنسیت سازمان بین المللی کار (ILO) مرکز آمار ایران داده های مربوط به متوسط سالهای تحصیل از داده های بارو و لی(٢٠١١ ,lee &Barro ) گرفته شده است ."