چکیده:
هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی ) مقیاس کیفیت تدریس استادان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه گیلان بود. در این پژوهش ٤٠٧ نفر از دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی به روش نمونه گیری خوشه ای از میان چهار دانشکده (علوم انسانی ، علوم پایه ، کشاورزی و معماری و هنر) گزینش شدند. نتایج همسانی درونی کل مقیاس و عاملهای پنج گانه (تدریس مناسب ، اهداف روشن ، ارزیابی مناسب ، تکالیف مناسب و مهارتهای عمومی ) در حد قابل قبول بودند. همبستگی بین هر یک از گویه های مقیاس با نمره کل از ٠.٥٣ تا ٠.٧٤ متغیر و همگی معنادار بود. تحلیل عامل تأییدی گویه ها نشان داد که تمام گویه ها بار عاملی معنادار بر عوامل خود دارند و ساختار پنج عاملی پرسشنامه تأیید شد. ضریب روایی ملاکی همزمان از طریق همبستگی بین هر یک از عاملهای مقیاس تجربه دوره آموزشی با متغیر ملاک ؛ یعنی مقیاس ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی مارش که به لحاظ نظری به آن مربوط بود، معنادار بود. در مجموع ، یافته های به دست آمده از پژوهش نشان داد که مقیاس پنج عاملی تجربه دوره آموزشی دانشجو را میتوان به عنوان ابزار ارزشیابی معتبری در دانشگاههای ایران نیز استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"با توجـه بـه اینکـه امـروزه، موضـوع افـزایش عملکـرد تحصـیلی دانشـجویان در دانشگاهها یکی از اهداف مهم و کلیدی است که از سوی رئیسان و معاونان مربوط در آموزشعالی دنبـال میشود، در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال بودیم که آیا تصویر ذهنـی اعتبـار علمـی دانشگاه بر نگرش دانشجویان به افزایش عملکرد با در نظر گرفتن تعـدیلگری کیفیـت آموزشـی اثرگـذار است ؟ مبانی نظری و پیشینه تصویر ذهنی برند: تصویر میتواند به عنوان یک اثر کلـی از یـک موجودیـت کـه در ذهـن افـراد شـکل میگیرد، تعریف شود (١٩٨٥ ,Dichter).
٢. یافته های به دست آمده از آزمون فرضیه دوم نشان داد که تصویر ذهنی اعتبار علمی دانشگاه از طریق متغیر تعدیلگر کیفیت آموزش بر نگرش دانشجویان به افزایش عملکرد تحصیلی تأثیر معنـادار دارد.
نتایج به دست آمده از تأیید این فرضیه نشان داد تصویری کـه بـا تداعیات برند موجود در حافظه و البته ، به صورت فیزیکی از اعتبارعلمی دانشگاه بـرای دانشـجویان قابـل درک است ، بر نگرش آنان به افزایش عملکردشان اثر مثبت دارد که این خـود مـیتوانـد بهبـود عملکـرد تحصیلی دانشجویان را در بر داشته باشد.
یافته های پژوهش آنها نشان داد کـه تصویر ذهنی اعتبار علمی دانشگاه به طور معنادار بر عملکرد دانشجویان تأثیر دارد، این در حالی اسـت کـه اگر در این رابطه نقش کیفیت آموزش در نظر گرفته شود، تصویر کارکردی به صورت معنادارتر و بیشـتر از طریق کیفیت آموزشی بر متغیر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است ."