خلاصه ماشینی:
"جدول ٣- ویژگیهای فرهنگ دانشگاهی و دانش آفرینی در دانشگاههای کشور مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی ایران از دیدگاه صاحبنظران و مؤلفه های فرهنگی دانش آفرینی در دانشگاههای ایران از وضعیت موجود آنها دیدگاه صاحبنظران نبود استقلال دانشگاهی ، نبود آزادی علمی، مدیریت سلسله مراتبی در روحیه جست وجوگری و پژوهشگری، رعایت اخلاق حرفه ای، مدیریت دانشگاهها، ضعف ارتباطات و اجتماعات در بین دانشگاهیان ، ضعف مشارکتی ، باهمیت دادن به کار تیمی، آزادی علمی ، نظام پاداش دهی و اخلاق حرفه ای، ضعف همکاری و کار تیمی ، نبود اعتماد بین اعضای تشویق ، فرهنگ یادگیری و آموزش (مشارکتی، نقد پذیر، دانشجو محور، جامعه دانشگاهی، فرهنگ یادگیری و آموزش (اقتدارگر،استادمحور، عدم فعال)، اعتماد بین اعضای جامعه علمی ، آزادی علمی نقد و تفکر انتقادی، منفعل )، نبود پاداش و تشویق برای دانشگاهیان ، ضعف در همکاری و انجام دادن کار گروهی، فرهنگ ارزیابی کمیت گرا و رابطه گرا بحث و نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان داد که فرهنگ دانشگاهی در ایران از دیدگاه صاحبنظران دارای وضعیت نامناسب و ضعیفی است و هر یک از مؤلفه های آن کاستیهایی دارد، از جمله اینکه استقلال دانشگاهی و آزادی علمی از عناصر جهانشمول فرهنگ دانشگاهی هستند که بیشتر صاحبنظران به آن اشاره کردند.
دوم اینکه محیطهای دانش آفرین نیازمند ویژگیهای فرهنگی از قبیل مدیریت مشارکتی، اهمیت دادن به کار تیمی و همکاری، نظام پاداش دهی ، اعتماد بین همکاران، آزادی علمی ، رعایت اخلاق حرفه ای و روحیه جست وجوگری و پژوهشگری هستند و دانش آفرینی در محیطهایی انجام میشود که این ویژگیها بر آنها حاکم باشد؛ در حالی که ویژگیهای فرهنگ دانشگاه در وضعیت موجود از نبود استقلال دانشگاهی ، نبود آزادی علمی، ضعف اخلاق حرفه ای، مدیریت متمرکز، ارتباطات ضعیف ، فردگرایی، بیاعتمادی بین افراد، نداشتن منزلت دانشگاهیان و فرهنگ ارزیابی کمی گرایانه حکایت دارد."