رابطه ی متغیرهای حین تولد و رشد شناختی - حرکتی دانش آموزان در دوره ی پیش دبستانی با رفتارهای مدرسه ای آنها
نویسنده: عریضی، حمید رضا؛ یارمحمدیان، احمد؛ بهادران، پروین؛
بهار 1394 - شماره 56 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 133 تا 160)

مقدمه : هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین کننده های پیش دبستانی در رفتارهای مدرسه ای طبق مدل روانی- زیستی- اجتماعی انسان است . روش : شرکت کنندگان در پژوهش شامل ١٤٢٨ مادر و فرزندان آنان بودند که به پرسشنامه CES-D در یک برنامه پژوهشی طولی پاسخ دادند، همچنین سن کودکان هنگام تولد و وزن آنها ثبت شد. ٣ سال بعد مادران به سوالات پرسشنامه دنور برای آزمون غربال رشد کودکان پاسخ دادند که نماینده رشد شناختی و حرکتی کودکان آنها بود. عملکرد و رفتار کودکان در ١٠ سالگی از طریق پرسشنامه رفتار کودکان مورد سنجش قرار گرفت بنابراین ، برخی از متغیرها به زمان زایمان مرتبط اند، در حالی که بقیه متغیرها به دوران پیش از مدرسه مربوطند. یافته ها: افسردگی مادران و فقر اقتصادی با سلامت جسمانی، یادگیری، اختلالات در سلوک و اضطراب کودکان رابطه دارد. همچنین ، رشد شناختی و حرکتی کودکان با یادگیری و سلامت جسمانی رابطه مثبت و با اضطراب و اختلالات سلوک رابطه عکس داشت بحث :
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)