چکیده:
موسسات مالی و اعتباری به عنوان نهاد مالی غیربانکی ، موسساتی هستند که به عنـوان واسطه وجوه در بازارهای مالی به فعالیت می پردازند. خـدمات آنهـا در بسـیاری از زمینـه هـا شبیه خدمات ارائه شده توسط بانک ها می باشد. به همـین خـاطر بررسـی رابطـه بـین توسـعه موسسات مالی غیربانکی و تولیدناخالص داخلی ایران بـا اهمیـت بـه نظـر مـی رسـد. در ایـن راستا، هدف اصلی این مطالعه بررسی اثـر تسـهیلات اعطـایی موسسـات مـالی غیربـانکی در حوزة عقود اسلامی بر تولید ناخالص داخلی به همراه سایر متغیرهای موثر بـر GDP ازقبیـل درآمد سرانه و اشتغال نیروی کار برای دورة زمانی Q١٣٩٢٤-Q١٣٧٨١ است . برای تخمـین مدل از روش گشتاور تعمیم یافته (GMM) استفاده شده کـه نتـایج بـرآورد مـدل دلالـت بـر تاثیر مثبت و معنی دار توسعه موسسات مالی غیر بانکی براساس تسهیلات اعطایی با در نظـر گرفتن عقود اسلامی است . همچنین متغیرهـای درآمـد سـرانه و اشـتغال دارای تاثیرگـذاری مثبت و معنی دار بر تولید ناخالص داخلی می باشند.
خلاصه ماشینی:
برای تخمـین مدل از روش گشتاور تعمیم یافته (GMM) استفاده شده کـه نتـایج بـرآورد مـدل دلالـت بـر تأثیر مثبت و معنی دار توسعه موسسات مالی غیر بانکی براساس تسهیلات اعطایی با در نظـر گرفتن عقود اسلامی است .
این سوال قابل طرح است کـه ؛ چنانچـه اقتصاد ایران باگسترش تسهیلات اعطـایی موسسـات مـالی غیربـانکی ٢ (NBFIs) در حـوزة عقود اسلامی مواجه شود ، چه تاثیری بر تولید ناخالص داخلی خواهـد داشـت ؟ معمـولا در دسته بنـدی عقـود براسـاس عقـود مشـارکتی شـامل مضـاربه ، مشـارکت مـدنی و مشـارکت حقوقی ، بانک ها به تناسب میزان سـرمایۀ پرداختـی در فعالیـت اقتصـادی ، در سـود و زیـان شریک شده و به صورت حق الوکاله عمل می کنند.
(Vitas, 1982) عثمـان و اسـلام (٢٠٠٤)، در مقالـۀ « تـأثیر توسـعۀ مؤسسـات مـالی غیربـانکی بـر رشـد اقتصادی در مالزی : مطالعه تجربی «، با استفاده از داده هـای سـری زمـانی بـرای دوره زمـانی ١٩٧٤تا٢٠٠٤ و با بهره گیری از روش آزمون مرزی هم انباشتگی و مدل تصحیح خطا بـرای بررسی ارتباط بین توسعۀ مؤسسات مالی غیربانکی و رشد اقتصـادی بـه ایـن نتیجـه رسـیدند که ، بـین مؤسسـات مـالی غیربـانکی و درآمـد سـرانه تولیـد ناخـالص داخلـی واقعـی (رشـد اقتصادی ) رابطۀ بلندمدت وجود دارد.
چینگ و دگریس (٢٠١٠)، در مقالـه ای تحـت عنـوان « تـأثیر مؤسسـات مـالی بـانکی و غیربانکی بر رشد اقتصادی محلی در چین » برای ٢٧ استان در دوره زمـانی ١٩٩٥- ٢٠٠٣ بـا استفاده از روش گشتاور تعمیم یافته (GMM) به ایـن نتیجـه رسـیدند کـه ، هـر دو مؤسسـات مـالی بـانکی و غیربـانکی بـر رشـد اقتصـادی تـأثیر مثبـت دارد(٢٠١٠ ,and Cheng .