چکیده:
طی فرایندهای استخراج نفت و گاز و فرآوری آنها در پالایشگاهها، مقادیر قابل توجهی از گازهای غیر قابل استفاده در شبکۀ فلر پالایشگاهها سوزانده میشود. گازهای سوزاندهشده موجب آلودگی محیط زیست و هدررفت منابع اقتصادی کشور میشود. درصورتیکه از سامانههای بازیابی گازهای ارسالی به شبکۀ فلراستفاده شود، میتوان زمینۀ بازیابی انرژی هدررفته و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای از جمله ترکیبات COX و SOX و NOX را فراهم نمود. در این مقاله، ابتدا فرایند سامانۀ بازیابی گازهای ارسالی به شبکۀ فلر، بهمنظور بازیابی گازهای سوزاندهشده بیان شده است. در ادامه، شبیهسازی پایای سامانۀ مورد نظر با انجام مطالعۀ موردی در یکی از پالایشگاهای گازی انجام شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد در صورت استفاده از سامانۀ بازیابی گازهای ارسالی به فلر در شرایط عملیاتی معمول پالایشگاه، امکان بازیابی (m3.hr-1)5930 گاز طبیعی شیرینشده و (ton.hr-1) 12 میعانات گازی فراهم میشود. در ادامه با انجام بررسی زیستمحیطی مشخص شده است با استفاده از سامانۀ فوق از تولید 300 تن در سال NOx، 2142 تن در سال CO و 43 تن در سال SO2 جلوگیری میشود
خلاصه ماشینی:
"جداکنندٔە دوفازی یا سه فازی که به منظور جداسازی میعانات میزان کاهش گازهای آ́Oیندههای منتشرشده توسط شبکۀ فلر پا́Oیشگاه گازی که بر اثر فشردهسـازی گازهـا تولیـد شـدهانـد، مـورد نمونه با به کارگیری سامانۀ FGR مورد بررسی قرار گرفته است .
آببند مایع ٤ که به منظور حفظ فشار مثبـت در شـبکۀ فلـر و پس از انجام تÔشهای گوناگون در جهت کاهش میزان فلرینگ در جلوگیری از ورود هوا به هدر٥ اصلی شبکۀ فلر مورد استفاده دنیا، امروزه با استفاده از سامانۀ FGR امکان بازیابی گازهای ارسالی قرار میگیرد.
از میـان کمپرسـورهای موجـود کـه در به گونه ای تغییر میکند تا در صورت عملکرد کمپرسور، فشـار سـامانۀ صنعت مورد استفاده قرار میگیرند، کمپرسـور خـاص رینـگ مـایع فلرینگ همچنان مثبت باقی بماند و مانع مکیدن هوا از آتشخان فلر به به عنوان مناسب ترین کمپرسور برای عملکرد مناسـب سـامانۀ FGR داخل سامانه شود؛ زیرا در صورت ورود هوا، اکسیژن وارد خط لولـۀ توسط شرکت های سازنده سامانۀ FGR انتخاب میشود [١٣].
17 C9 + Mass (Kg. hr-1) 40923 3216 287 6917 5121 با توجه به بررسیهای انجامشـده در پـروژههـای اجرایـی توسـط فلرها بـا اینکـه بـه منظـور سـوزاندن گازهـا و ایمـن نگـه داشـتن شرکت شل ١، مشخص شده است که مقدار جریان قابل بازیابی توسط پا́Oیشگاهها مورد استفاده قرار مـیگیرنـد، ولـی دارای بـازده ١٠٠ سامانۀ FGR، در حدود ٩٠-٩٥ درصـد از فلرینـگ نرمـال پا́Oیشـگاه درصد برای تخریب هیدروکربن ها نمـیباشـند.
در ادامه شبیه سازی سامانۀ FGR در حالت فلرینگ پیوسته راندمان تخریب فلر کامل لحاظ شود و با توجه به ترکیـب درصـد گـاز پا́Oیشگاه گازی نمونه ، با استفاده از نرمافزار شـبیه سـاز فراینـد اسـپن H2S در جریان گازهای ارسالی به سامانۀ فلر، میتوان مقدار دی اکسـید پ̂Oس انجام شده است ."