چکیده:
هدف مقاله حاضر بررسی و تحلیل وضعیت موجود و مطلوب برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری، کلیه معلمان دوره راهنمایی شهرستان ارومیه بود. بررسی به شیوه سرشماری انجامگرفت. بهمنظور بررسی نظر دبیران، از پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی استفادهگردید. علاوهبر پرسشنامه (ابزار اصلی تحقیق) از ابزار تکمیلی تحلیل سند راهنمای برنامه درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی نیز بهمنظور بسط و تبیین یافتهها استفادهگردید. یافتهها نشاندادند که همه دبیران معتقدند رویکرد غالب بر برنامه درسی تعلیمات اجتماعی، رویکرد مبتنیبر دیسیپلینمحوری بوده و این موضوع در تکتک عناصر یعنی اهداف، محتوا، روش تدریس و همچنین ارزشیابی نموددارد. آنان رویکرد مبتنیبر جامعه را برای وضعیت مطلوب، پیشنهادنمودند. بررسی مقایسهای بین وضعیت موجود و مطلوب، بیانداشت که در هر سه رویکرد ارزشی مقایسه بین میانگینها معنیدار است البته با توجه به مقدار t، دبیران؛ موافق رویکرد دیسپلینمحوری نبوده و رویکرد دانش-آموزمحور و جامعهمحور را با غلبه رویکرد جامعهمحور، تأییدنموده و پیشنهاددادند. آنان معتقدند که در مقایسه بین دو رویکرد توجه به دانشآموز و جامعه، باید با توجه به ماهیت این برنامه درسی، به رویکرد جامعه توجه بیشتری گردد.
The purpose of this paper was to study existing and desirable status of social educations in secondary school. This was descriptive survey and statistical population included all teachers in secondary schools in Orumiyeh. Survey methodology was census conduction. Structured questionnaire on properties of social educations curriculum in secondary schools was applied in order to study teachers’ view. In addition to questionnaire (main tool)، complementary tool of guideline document to social educations curriculum in secondary schools was used for development of findings. Findings showed that all of teachers believe social educations curriculum dominant approach is discipline-oriented approach and this subject is reflected in all components such as goals، content، methodology، and evaluation. They suggested society-based approach for desirable condition. Comparison between existing and desirable status represented that differences between means are significant in all three value-oriented approaches. According to t-value، teachers do not agree with discipline-oriented approach and suggest student-oriented and society-oriented approach rather than discipline-oriented approach. Considering the nature of this curriculum، they prioritize society-oriented approach to student-oriented one.
خلاصه ماشینی:
"براساس بررسی راهنمـای برنامـه درسـی تعلیمـات تمامی معلمـان بـرای وضـعیت مطلـوب ، رویکـرد اجتماعی دوره عمومی ، با توجه به اینکه ایـن کتـاب در ارزشی مبتنی بر دانش آمـوز (دانـش آمـوز) را در برنامـه سال ١٣٨٥، تغییر و در سال ١٣٨٦ اعتباریابی شده ، لـیکن درسی تربیت اجتمـاعی بـا درنظرگـرفتن ویژگـی هـای محتــوای آن ، تغییرهــایی اساســی نســبت بــه گذشــته عناصر (هدف ، محتوا، روش های تدریس و ارزشـیابی )، نداشته است ؛ هرچند تلاش شده تا بـه نـوعی بـه اسـتفاده در هر دو سطح محافظه کارانه و سخت گیرانـه ، مناسـب بیشتر از همکاری دانش آموزان توجه شود، لیکن در عمل می دانند؛ لیکن در سطح سخت گیرانه ، به دلیل منفی بودن t ملاحظه می شود که این تلاش هـا نتوانسـته ، ایـن برنامـه به نظرمی رسد، آنان تنها بر رویکرد دانش آمـوزمحـوری درسی و کتاب را، به سوی برنامه مبتنـی بـر دانـش آمـوز صحه نگذشته و تأییدنمی کنند.
اجتماعی ، همگی بیانگر تبعیت ایـن برنامـه از رویکـرد نتایج بررسی نظریات معلمان ، برای رویکرد ارزشـی سنتی مبتنی بر دیسیپلین محوری هستند؛ البته در راهنمـای مبتنی بر جامعه در برنامه درسـی تربیـت اجتمـاعی نیـز برنامه درسی سـعی شـده تأکیدشـود کـه در مطالـب و بیانگر آن است که تمامی معلمان برای وضعیت مطلوب ، محتوای کتب تعلیمات اجتماعی از موضوع های مربـوط در هر دو سطح محافظه کارانه و سخت گیرانـه ، رویکـرد بــه مســائل اجتمــاعی و مســائل و مشــکلات جامعــه مبتنی بر جامعه را برای برنامه درسی تعلیمات اجتمـاعی سخن گفته شود و به نوعی در جهت برنامه هـای مبتنـی بـر مناسب دانسته ، پیشنهادمی کنند؛ این موضـوع در بیشـتر جامعه نیز حرکت صورت گیرد؛ لـیکن درنهایـت ، هنـوز مؤلفه ها نیز نموددارد و چنانچه روشن شد، معلمان برای باید تغییرهایی جدی در این برنامه درسی اعمال شوند."