چکیده:
هدف از پژوهش حاضر اعتبارسنجی مولفههای دانشی و مهارتی مورد نیاز معلمان
برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از دید اعضای هیئت علمی و کارشناسان
دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش وپرورش بود . روش پژوهش
توصیفی می باشد که در خلال آن از تحلیل اسنادی و پیمایش، استفاده شده است. جامعه
آماری پژوهش شامل 134 نفر از اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه های
دولتی شهر تهران و 57 نفر از کارشناسان دفتر برنام ه ریزی و تالیف کتب درسی
1390 بودند که با استفاده از جدول - وزارت آموزش وپرورش در سال تحصیلی 1391
کرجسی و مورگان 101 نفر از اعضای هیئت علمی و 52 نفر از کارشناسان با روش
طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند . ابزار گردآوری داد ه ها پرسش نامه
محقق ساخته اعضای هیئت علمی و کارشناسان (به طور مشترک ) بوده است . پایایی
پرسش نامه طی محاسبه ضریب آلفای کرونباخ از دید اعضای هیئت علمی 0.96 و از دید
کارشناسان 0.92 بوده است. نتایج پژوهش حاکی از آن اند که از دیدگاه اعضای هیئت و
کارشناسان، دان شهای تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارزشیابی
برنامه درسی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز ان، مهم ترین و مهارت های تخصصی
فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی و تدوین برنامه ها ی درسی، ک م اهمیت ترین
مولفههای دانشی و مهارتی مورد نیاز معلمان برا ی استفاده از فناوری اطلاعات و
ارتباطات هستند همچنین نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار در ترتیب اهمیت
گویه های دانشی و گویههای مهارتی از دیدگاه اعضای هیئت علمی و کارشناسا ن
هستند.
The purpose of this study was accreditation and ranking of skill and knowledge components for teachers in order to use communication and information technology from curriculum planners and experts as well as faculty members’ viewpoint in Ministry of Education. This was descriptive survey using attribution analysis. Statistical population included 134 faculty members of educational sciences in state universities of Tehran and 57 experts of curriculum planning office in Ministry of Education in 2012-2013 academic year from whom 101 faculty members and 52 experts were selected through stratified random sampling using Krejcie and Morgan table. Data gathering tool was structured questionnaire for faculty members and export (jointly). Using Cronbach’s alpha، reliability of questionnaires were respectively 0.96 and 0.92 from viewpoints of faculty members and experts. Findings indicates that from faculty members and experts’ viewpoint، technical knowledge of communication and information technology in curriculum valuation and students’ academic success was the most important skill and knowledge component for teachers in order to use communication and information technology while technical knowledge of communication and information technology in design and provision of curriculums was the least important one. Also، findings showed significant difference in importance sequence of skills and knowledge items from faculty members and experts’ viewpoint.
خلاصه ماشینی:
"و تدوین برنامه هـای درسـی ، اجـرای برنامـه درسـی و نتایج حاصـل از آزمـون فریـدمن (جـدول ٤ ) نیـز تدریس و نیز ارزشیابی برنامه درسی و پیشرفت تحصیلی حاکی از آن هستند که بنابر میانگین رتبـه ای حاصـل از دانش آموزان » استفاده کرده است مجموع نظریات اعضـای هیئـت علمـی و کارشناسـان • پرسـش دوم : اعتبارسنجی و رتبه بندی مؤلفه های رتبه بندی مؤلفه های مقدمات دانشی مورد نیـاز معلمـان مقدمات دانشی مورد نیاز معلمان بـه منظـور اسـتفاده از به منظور استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آگاهی فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است ؟ از نرم افزارها و فنون جستجوی مـؤثر در وب بـه عنـوان بررسی نتایج حاصل از t تک نمونه ای (جدول ٤) دو مهم ترین مؤلفه و آشنایی با روش ها و فنون پایه مطـرح گروه اعضای هیئت علمی و کارشناسـان ، حـاکی از آن بــرای عیــب یــابی سیســتم هــای رایانــه ای بــه عنــوان است که به استثنای مؤلفه های آشنایی با انواع سیستم های کم اهمیت ترین مؤلفه بیان شده اند.
درسی و تدریس ، آگاهی از توانایی فناوری اطلاعـات و نتایج حاصل از آزمون فریدمن (جدول ٩) نیز حاکی ارتباطات در جهت تأمین زمینه فعالیت فراگیران هنگـام از آن هستند که بنابر میانگین رتبه ای حاصل از مجمـوع تـدریس و فعـال سـازی هرچـه بیشـتر آنهـا در فراینـد نظریات اعضای هیئت علمی و کارشناسان در رتبه بنـدی یاددهی - یادگیری به عنوان مهم ترین مؤلفه و آشـنایی بـا مهارت تخصصی مورد نیـاز معلمـان بـرای اسـتفاده از انواع نرم افزارهای مرتبط با پست الکترونیک ، بـه منظـور فناوری اطلاعات و ارتباطات در اجرای برنامه درسـی و استفاده در اجرای برنامه درسـی و یـاددهی - یـادگیری تدریس ، توانـایی اسـتفاده از اشـکال و متـون نمایشـی دانش آموزان ، به عنوان کم اهمیت ترین مؤلفه بیان شده اند."