چکیده:
در تاریخ هر سرزمینی نقاط عطفی وجود دارد که باعث پی ریزی آینده آن سرزمین میشود. بدون شک، در ایران باستان، مذهب با هم راهی حکومت و با تاثیرپذیری از شرایط اقلیمی و آداب و رسوم رایج، موجب شد نوعی از حکومت به وجود آید که تفاوتی ماهوی با حکومت دیگر سرزمین ها داشته باشد . این حکومت که استبدادی بود ، باعث شد ایرانی آرمانی شکل بگیرد؛ به طوریکه نویسندگان دیگر ممالک بر آن شدند که به تشریح ویژگی های آن در آثارشان بپردازند . به جرات می توان گفت که نقطه درخشان حضور خارجیان در ایران در دوره صفوی بوده و بی تردید ، سفرنامه های موجود از این دوران به خوبی نشان دهنده اوضاع اجتماعی و سیاسی و مذهبی ایران آن زمان بوده است . در این میا ن، نویسندگان توانایی ، ازجمله مونتسکیو و ولتر با مطالعه این سفرنامه ها بر آن شدند تا ایران آرمانی سده های هفدهم و هجدهم را در آثارشان به تصویر بکشند . در نوشتار حاضر، با تکیه بر مستندات برگرفته از نوشته های سیاحان خارجی ، ازجمله شاردن و تاورنیه، تلاش کرده ایم تا تاثیرگذاری آرمانشهر ایران بر آثار مونتسکیو و دیگر فلاسفه؛ چون : ولتر و فیلسوفان قرن هجدهم را مطالعه کرده و به تاثیر این آثار بر روی تئوری آب و هوا در شکل گیری حکومتهای گذشته بر ایران که مونتسکیو به آن باور داشت، بپردازیم . همچنین، این پرسش را پاسخ گوییم که مونتسکیو با تکیه بر چه مستنداتی، دولت استبدادی ایران ران شات گرفته از اقلیم گرم و خشک آن میدانست؟ و در اصل، آیا ارائه چنین نظریاتی در این باب موافق واقعیات موجود بوده است یا خیر؟
During The history of each land، some turning points have been impact on foundation of
that land. Indubitably، in ancient Iran، the religion companied by government and under
influence of ecological conditions and common customs caused the foundation of
government that substantially differs from ones in other lands. As a result of this despotic
government، idealistic Iran was established. Subsequently، Authors of other countries
decided to explain the feathers of this land in their works. Safavid era regarded to be one
the most important periods of the presence of the foreign passengers in Iran. The
travelogues of these passengers sufficiently indicate the social، political and religious
conditions of Iran during Safavid era. Meanwhile، they had effects on some eminent
writers like Voltaire and Montesquieu to picture idealistic Iran during seventeenth and
eighteenth centuries in their works. This Study aims to indicate the effects of the works
of Montesquieu and Voltaire and other philosophers of eighteenth century which
considered to be under influence of utopia of Iran on weather theory in formation of
governments in Iran based on Montesquieu's approach by employing travelogues of
foreign passengers like Chardin and Tavernier. And also reply to this question that
Montesquieu، based what documentations، knows Iran's despotic government originated
from its hot and dry climate? And in principle are these ideas exist or not?