چکیده:
هدف: کتابهای گویا در صنعت نشر دارای جایگاه ویژهای هستند و ناشران زیادی در سراسر دنیا با روش و معیارهای مختلفی اقدام به تولید آنها مینمایند. هدف این پژوهش شناخت و معرفی مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه تولیدکنندگان است. روش: در این پژوهش به تحلیل محتوای کیفی مصاحبه هفت نفر از تولیدکنندگان کتابهای گویا در شهر تهران پرداخته شده است که به شکل هدفمند انتخاب و مورد مصاحبۀ عمیق و نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. پس از تحلیل دادهها، کدهای اولیه استخراج شد و در چند مرحله مورد بازبینی بررسی و طبقهبندی قرار گرفت و در نهایت چهار مقوله اصلی و 21 مقوله فرعی به دست آمد. یافتهها: یافتههای این مطالعه مؤید این مطلب است که مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا از دیدگاه تولیدکنندگان در چهار مقوله اصلی محتوا، ارائه، فنی، و سایر قرار میگیرند که در مجموع دارای 21 مقولۀ فرعی مخاطب، انگیزۀ استفاده، معیار انتخاب، موضوع، حق مؤلف، ویرایش، سختافزار، نرمافزار، نیروی انسانی، ویژگی و کیفیت فایل صوتی، قالب انتشار، توزیع، روایت، موسیقی، تقطیع و نامگذاری، جستجوپذیری، ارائۀ اطلاعات کتابشناختی، مزیت، کاستی، علل رواج، و مشکلات تولید هستند. اصالت/ارزش: این تحقیق برای اولین بار معیارهای تولید و ارزیابی کتابهای گویا را از دیدگاه تولیدکنندگان مشخص نمود. مشارکتکنندگان مصادیقی از این معیارها را عرضه نمودند که توجه به آنها در تولید کتابهای گویا میتواند موجب افزایش کیفیت تولیدات شود.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: یافته های این مطالعه مؤید این مطلب است که مهمترین معیارهای تولید و ارزیابی کتاب های گویا از دیدگاه تولیدکنندگان در چهار مقوله اصلی محتوا، ارائه ، فنی،و سایر قرار می گیرند که در مجمـوع دارای ٢١ مقولۀ فرعی مخاطب ، انگیزة استفاده ، معیار انتخاب ، موضوع ، حق مؤلف ، ویـرایش ، سـخت افـزار، نرم افزار، نیروی انسانی، ویژگی و کیفیـت فایـل صـوتی، قالـب انتشـار، توزیـع ، روایـت ، موسـیقی، تقطیـع و نام گذاری، جستجوپذیری، ارائۀ اطلاعات کتابشناختی، مزیت ، کاستی، علل رواج ، و مشکلات تولید هستند.
ای ، ٢٠٠٧) و یا کمتر به معیارهای ارزیابی و تولیـد ایـن محصـول توجـه کـرده و بیشـتر وضـعیت آن را از نظـر تولیدکننـدگان در زمینـه هـای کلـی ماننـد تـأثیر فـن آوری دیجیتـال ، افـزایش میـزان اسـتفاده ، ارزش هـای کتـاب گویـا، کتابخانـه هـا بـه عنـوان یـک عامـل تأثیرگـذار، و چـالش هـای پـیش رو بررسـی کـرده انـد (مازوسـکی ٢، ٢٠١٢)، انتظـار مـی رود کـه آغازگر راهی باشد تا توجه و دقت بیشتر پژوهشگران را به این حـوزه معطـوف نمایـد و بـا انجـام پژوهش های بیشتر در این زمینه کاسـتی هـا و نکـات مغفـول مانـده در پـژوهش حاضـر را پوشـش داده و دید کامل تری نسبت به تمام جوانب تولید کتـاب هـای گویـا ارائـه نماینـد."