چکیده:
ازخودبیگانگی حالت انزوا از یک گروه یا فعالیتی است که انتظار می رود فرد در حالت عادی با آن گروه احساس همبستگی نموده یا با آن فعالیت درگیر شود. ازخودبیگانگی تحصیلی باعث می شود دانشجویان کمترین مشارکت را در فرآیندهای سازمانی داشته باشند و این امر باعث محروم شدن و جدا ماندن آنها از گروه یادگیران در جامعه دانش محور امروز می شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه با ازخودبیگانگی تحصیلی دانشجویان، با توجه به نقش واسطه ای اهداف تسلط در قالب الگوی علی است. نظریه اهداف پیشرفت بیان می کند که هر چقدر عوامل محیطی مانند فرهنگ سازمانی از آزادی عمل فرد حمایت کنند، این فرد اهداف تسلط را در خود شکل داده و ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهد نمود. برای آزمون مدل نظری از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری، 357 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و به پرسشنامه های ازخودبیگانگی تحصیلی، اهداف تسلط و ابعاد فرهنگی هافستد پاسخ دادند. نتایج آزمون مدل نظری نشان داد که اهداف تسلط اثر منفی بر ازخودبیگانگی تحصیلی دارد. ابعاد فرهنگ سازمانی (ابهام گریزی، جمع گرایی و فاصله قدرت) نیز اثر منفی بر اهداف تسلط دارند. اما اثر مردانگی معنی دار نبود. به طور کلی یافته های مطالعه حاضر نشان دادند اگر فرهنگ سازمانی دانشگاه از خودمختاری دانشجویان حمایت کند، آنها ازخودبیگانگی تحصیلی کمتری را تجربه خواهند کرد.
Alienation is isolation from a group or an activity، while in a normal situation an individual is expected to feel solidarity with that group or engage in that activity. Academic alienation causes students to have the least participation in the organizational processes، which leads to their deprivation and isolation from the group of learners in today’s knowledge-based society. The objective of the present paper is to study the relationship between university organizational culture and academic alienation taking into account the meditational role of mastery goals in the form of causal model. The goals of progress theory states that the more environmental factors such as organizational culture support the freedom of action of an individual، the more the individual would form his/her mastery goals and would experience lower degree of alienation. In order to test the theoretical model، the structural equation modeling method was employed to select 357 master’s program students of Tabriz University through cluster sampling method. Geert Hofstede’s Cultural Dimensions، Academic Alienation and Mastery Goals Questionnaires were used for the collection of data. The results of the theoretical test indicate that the mastery goals have negative impacts on academic alienation. The dimensions of organizational culture (uncertainty avoidance، collectivism and power distance) too have negative impacts on mastery goals. But the impact of masculinity is not significant. Overall، the findings of the present paper indicate that if the university organizational culture supports the students’ freedom (self-determination)، they would experience a lower degree of academic alienation.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه فرهنگ سازماني دانشگاه با ازخودبيگانگي تحصيلي دانشجويان ، با توجه به نقش واســطه اي اهداف تسلط در قالب الگوي علي است .
براي آزمون مدل نظري از طريق روش مدل يابي معادلات ساختاري ، ٣٥٧ نفر از دانشجويان دوره کارشناسي ارشــد دانشگاه تبريز با اســتفاده از روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده و به پرسشنامه هاي ازخودبيگانگي تحصيلي ، اهداف تســلط و ابعاد فرهنگي هافســتد پاسخ دادند.
(کاپلان و فلوم ١، ٢٠١٠ و ويســاني و ديگران ، ١٣٩١) با توجه به مباحثي که مطرح گرديد، مسئله اساسي پژوهش حاضر اين اســت که آيا نظريه اهداف پيشــرفت در چهارچوب يک الگوي علي مي تواند ازخودبيگانگي تحصيلي دانشجويان را پيش بيني و تبيين کند.
بنابراين با توجه به اين بيان هافستد و همکاران ، فرض مي شود که جهت گيري هاي هدفي به عنوان يکي از ساختارهاي شخصيت افراد که انعطاف پذيري بالايي دارند، ارتباط بين فرهنگ سازماني و ازخودبيگانگي تحصيلي را ميانجي گري مي کنند.
(اسرايت ، ٢٠٠٠ و صادقي و ديگران ، ٢٠١٣) با توجه به مطالبي که بيان گرديد، هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه فرهنگ سازماني دانشگاه بر اساس ابعاد هافســتد با ازخودبيگانگي تحصيلي دانشجويان ، با در نظر گرفتن نقش واسطه اي اهداف تسلط است .
جدول ٤: شاخص هاي برازش مدل اندازه گيري و ساختاري پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود)بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ابعاد فرهنگ سازماني (مردانگي ، ابهام گريزي ، جمع گرايي و فاصله قدرت ) با ازخودبيگانگي تحصيلي دانشــجويان با توجه به نقش واسطه اي اهداف تســلط بود.
Student Alienation, Academic Achievement, and WebCT Use. Educational Technology & Society.