چکیده:
جهت گیری هدف و عوامل مؤثر و مرتبط با آن یکی از مسائل انگیزشی مهم است که امروزه در امر تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است . هدف پژوهش حاضر، پیش بینی جهت گیری های هدف بر اساس سبک های پردازش هویت با در نظرگرفتن پایه های تحصیلی دانش آموزان بود. نمونه ای مشتمل بر ١٩٤ دانش آموز دختر به روش خوشه ای چندمرحله ای از میان دانش آموزان مقطع اول و چهارم (پیش دانشگاهی ) دبیرستان آموزش و پرورش منطقه پنج شهر تهران انتخاب شده و به پرسشنامه جهت گیری هدف پیشرفت ، پرسشنامه سبک های هویت پاسخ دادند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که بدون در نظرگرفتن پایه های تحصیلی ، سبک هویت اطلاعاتی در پیش بینی جهت گیری تبحری و سبک هویت هنجاری در پیش بینی جهت گیری عملکردگرایی و عملکرد اجتنابی نقش مثبت و معناداری دارند. با در نظر گرفتن پایه تحصیلی دانش آموزان تفاوتی در سهم سبک های هویت برای پیش بینی جهت گیری هدف تبحری و عملکردگرایی نسبت به کل گروه مشاهده شد که این نتیجه می تواند نشان دهنده نقش تعدیل کنندگی پایه های تحصیلی در پیش بینی جهت گیری های هدف بر اساس سبک های هویت باشد.
خلاصه ماشینی:
"٠٠٠١ طبق جدول ٢ در پیش بینی متغیر جهت گیری هدف تبحری ، تنها متغیر سبک هویت اطلاعاتی وارد معادله رگرسیون شده است .
02 یافته های جدول ٣ حاکی از آن است که بین دانش آموزان پایه های تحـصیلی اول و چهـارم در پیش بینی جهت گیری هدف تبحری از نظر ورود متغیرها به معادلـه رگرسـیون تفـاوت وجـود دارد.
بدین صورت که در پیش بینی جهـت گیـری تبحـری در دانـش آمـوزان سـال چهـارم ، تنهـا هویـت اطلاعاتی که به تنهایی ٤٧ درصد از واریانس جهت گیـری تبحـری را تبیـین مـی کنـد، وارد معادلـه رگرسیون شد و در دانش آموزان سال اول ، در گـام اول سـبک هویـت هنجـاری (0.
definition valence مطابق با یافته های این پژوهش در پایه های مختلف تحصیلی اهمیت هریک از سبک های هویت برای پیش بینی جهت گیری های تبحری و عملکردگرایی متفاوت با کل گروه دانش آموزان بود."