چکیده:
مقدمه : بهداشت روان از مهمترین موضوعات حوزه روانشناسی میباشد. همچنین هوش معنوی و هیجانی با تقویت روابط فردی و معنویـات مـیتواننـد باعث بهبود وضعیت سلامتی شوند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش معنوی و هوش هیجانی با سلامت روان میباشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی که بر روی ١٩٧ نفر از دانشجویان دانشگاه های استان سمنان در سال ١٣٩١ انجام شـد. از پرسشـنامه سـلامت عمومی (28-GHQ) و هوش معنوی (Spirituality intelligence) و پرسشنامه هوش هیجانی (Emotional intelligence) بار- اون اسـتفاده شـده اسـت . بررسی روابط بین متغیرها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز معادلات ساختاری (Structural equation model) انجام شده است . نتایج : بین نمره سلامت روان و نمره هوش معنوی همبستگی معکوس (0.32-=r) و بین نمره سلامت روان و نمره هـوش هیجـانی همبسـتگی منفـی (0.26-=r) و همچنین بین نمره هوش معنوی و هوش هیجانی همبستگی مثبت (0.33=r) مشاهده شد. در پیش بینی سلامت عمومی از طریق هـوش معنوی و هوش هیجانی مشاهده شد که هوش معنوی پیش بینیکننده معنیداری برای سلامت روان مـیباشـد لـیکن رابطـه ی بـین هـوش هیجـانی و سلامت روان معنیدار نبود. نتیجه گیری: از آنجا که هوش معنوی بالاتر به سلامت روان بهتری میانجامد لذا میتوان با برنامه ریزی و آمـوزش هـای لازم در جهـت بهبـود کیفیـت هوش معنوی دانشجویان اقدام نمود. Introduction: Mental health is one of the most important as psychological topics. Spiritual and emotional intelligences can lead to improving of spirituality and social relations for more perfection. The aim of this study was to assess the relationship between emotional and spiritual intelligence with general health status. Methods: In this cross-sectional study, 197 students in Semnan province, were selected to participate in this survey in 2013. They responded to GHQ-28, spirituality intelligence and Bar-On emotional intelligence questionnaires. The data were analyzed through using structural equation modeling (SEM) and Lisrel statistical software. Results: Univariate analysis showed reverse significant correlation between health status scores and spiritual intelligence scores (r=-0.32), mental status scores and emotional intelligence scores (r=-0.26) and direct correlation between spiritual and emotional intelligence scores (r=0.33). Prediction of health status by emotional and spiritual intelligence using SEM showed a significant relation between health status and emotional intelligence. Conclusion: Findings of this study shows that the higher emotional intelligence score is a predictor of better mental health status. It seems that planning and use of educational programs for increasing emotional intelligence status can play a leading role in improving the mental health states of students.
Introduction: Mental health is one of the most important as psychological topics. Spiritual and emotional intelligences can lead to improving of spirituality and social relations for more perfection. The aim of this study was to assess the relationship between emotional and spiritual intelligence with general health status. Methods: In this cross-sectional study, 197 students in Semnan province, were selected to participate in this survey in 2013. They responded to GHQ-28, spirituality intelligence and Bar-On emotional intelligence questionnaires. The data were analyzed through using structural equation modeling (SEM) and Lisrel statistical software. Results: Univariate analysis showed reverse significant correlation between health status scores and spiritual intelligence scores (r=-0.32), mental status scores and emotional intelligence scores (r=-0.26) and direct correlation between spiritual and emotional intelligence scores (r=0.33). Prediction of health status by emotional and spiritual intelligence using SEM showed a significant relation between health status and emotional intelligence. Conclusion: Findings of this study shows that the higher emotional intelligence score is a predictor of better mental health status. It seems that planning and use of educational programs for increasing emotional intelligence status can play a leading role in improving the mental health states of students.
خلاصه ماشینی:
"بررسی چگونگی ارتباط هوش معنوی و هوش هیجانی با سلامت روان در دانشجویان محمدحسن حسین پور* 1 ، علی یونسیان 2 ، احمد خسروی 3 ، یگانه صباغ 4 ، سکینه کلاهدوزان 5 چکیده واژه های کلیدی: نویسنده مسئول : شاهرود، میدان بنیهاشم ، دانشگاه غیرانتفاعی نور دانش ، تلفن : ٠٩١٩٢٧٣٩٧٩٠، Email:saman.
شده است این احتمال وجود دارد که هوش معنوی در سلامت براساس برخی مطالعات مؤلفه های هوش هیجانی پیش بینی روانی و جسمانی همه افراد تأثیر داشته باشد.
Independence) روابط میان فردی ( IR: Interpersonal مواد و روش ها relationship) همدلی (EM: Empathy) مسئولیت پذیری در این مطالعه مقطعی تعداد ١٩٧ نفر از دانشجویان دانشگاه های اجتماعی (RE: Social responsibility) حل مسأله ( :PS استان سمنان که در طرح ضیافت اندیشه در ماه مبارک رمضان Problem solving) واقعیت کارفرمایی (RT: Reality testing) شرکت کرده بودند، در سال ١٣٩١ مورد بررسی قرار گرفتند.
برای گردآوری داده ها از ٣ (HA: Happiness) و خوش بینی (OP: Optimism) تشکیل پرسشنامه سلامت روان (28-GHQ) (١٥)، هوش معنوی (SQ) شده است (١٧) این پرسشنامه توسط دهشیری و همکاران در تألیف پارسیال و دونینیگ (١٦)، پرسشنامه هوش هیجانی (EQ) ایران مورد بررسی و هنجاریابی قرار گرفته است (١٨).
دانشجویان میباشد در حالی که نتایج این مدل نشان میدهد که بحث بود با نتیجه دیگری مواجه بودیم و می توانستیم بگوییم هوش هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش هیجانی پیش بینیکننده معنیداری برای سلامت روان است .
Assessing the mental health of university students emotional intelligence on performance and attitude: An in Kashan Medical Sciences."