چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد فنآوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود. از طریق جدول کرجسی و مورگان، تعداد 331 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی و پرسشنامه محققساخته سواد فنآوری اطلاعات است که روایی آنان از نظر متخصصان گروه علوم تربیتی بررسی و تایید شد. پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ در یک گروه 30 نفری، برای پرسشنامه سواد فنآوری اطلاعات 93/0 و برای پرسشنامه تفکر انتقادی 80/0 محاسبه گردید. با عنایت به اینکه مفروضههای آمار پارامتریک برقرار بود، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سواد فنآوری اطلاعات با مهارتهای تفکر انتقادی (خلاقیت، بالیدگی و تعهد) در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطهای وجود ندارد. لذا، نتایج نشاندهنده آن است که داشتن سواد فنآوری اطلاعات در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دلیلی بر وجود تفکر انتقادی در بین آنان نمیباشد. شاید بتوان، بهترین دوران پرورش تفکر افراد با استفاده از فنآوری اطلاعات را، دوران قبل از ورود آنان به آموزش عالی دانست.
خلاصه ماشینی:
"مهمترین عواملی را که در سالهای اخیر بر اهمیت سواد فنآوری اطلاعات افزوده است؛ میتوان، به این صورت خلاصه نمود: گسترش روز افزون فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و پیوند مستمر آنها با زندگی روزمره افراد؛ توسعه آموزش عالی بهویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و تنوع دانشجویان و دورههای آموزشی؛ تغییر در شیوهها و رویکردهای آموزشی و توجه به جایگاه تفکر انتقادی در آموزش؛ تخصصیتر شدن زمینههای مطالعاتی و پژوهش آتی در همه رشتههای علمی؛ انفجار اطلاعات 2 ؛ آلودگی اطلاعات و ضرورت استخراج منابع مناسب و معتبر؛ گسترش دورههای آموزش از راه دور و محبوبیت آن در میان طبقات جامعه از جمله افراد شاغل؛ افزایش تنوع در موضوعها و شکل منابع اطلاعاتی؛ آشفتگی موجود در سازماندهی و اعتبار منابع الکترونیکی دسترسپذیر از اینترنت؛ توجه بیشتر به ضرورت آموزش همگانی و آموزش مادامالعمر؛ و نیاز به همگامی با پیشرفتهای برقآسای فنآوری (Mansoriyan & Naemabadi, 2004).
همبستگی بین سواد فنآوری اطلاعات و زیر مقیاس تعهد دانشجویان تعداد مقدار همبستگی پیرسون مقدار احتمال سطح معناداری 331 055/0 322/0 05/0 با ملاحظه اطلاعات جدول 5، چون ضریب همبستگی محاسبه شده 055/0 r = در سطح اطمینان 95 درصد و درجه آزادی 329، از ضریب همبستگی جدول بحرانی 195/0 r = کوچکتر است و با توجه به مقدار احتمال 322/0 که از سطح معنادار 05/0 بیشتر میباشد (05/0< P)، بنابراین، فرض صفر تأیید و فرض پژوهش رد میشود و نتیجه گرفته میشود که بین سواد فنآوری اطلاعات و بالیدگی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معناداری وجود ندارد."