چکیده:
هدف از نگارش این مقاله، تحلیل محتوای چندرسانهایهای آموزشی فیزیک سال دوم متوسطه بر اساس اصول چندرسانهایها، ساختار و محتوا میباشد. این اصول، شامل اصل مالتیمدیا، همجواری، گفتار، کثرت و شخصیسازی میباشد. این پژوهش به روش کیفی انجام شد. نمونه مورد بررسی، گزیدهای از نرمافزارهای آموزشی درس فیزیک سال دوم دوره متوسطه میباشد. به علت اندک بودن جامعه آماری، کل نرمافزارهای چندرسانهای (11 نرمافزار) انتخاب و به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. در مجموع، 15 مقوله و 97 کد از ابعاد و ویژگیهای زمینهای، ساختاری و محتوایی نرمافزارهای آموزشی شناسایی و بررسی شدند. مطابق یافتهها، کلا در چندرسانهایهای مورد بررسی ویژگی زمینهای مورد توجه بیشتری واقع شده است. در مقوله ساختاری، توجه بیشتر روی بخش مقدماتی و توجه کمتر به مقوله جنبی شده است. در مقوله محتوای اصلی که اصول چندرسانهای مورد بررسی قرار گرفت، اصلهای کثرت و گفتار دارای اهمیت بیشتر و اصل شخصیسازی دارای اهمیت کمتری میباشد. هرکدام از این مقولههای شناسایی شده که کمتر به آنها اهمیت داده شده است، میتوانند بهعنوان موضوعاتی مستقل در پژوهشهای آینده به پژوهشگران یاری رسانند و زمینهساز رفع مشکلات چندرسانهایهای آموزشی و همچنین، شناسایی ابعاد جدید شوند.
خلاصه ماشینی:
"شباهتها و تفاوتهای میان چندرسانهایهای آموزشی فیزیک از نظر ساختار و محتوا مقوله اصلی زیرمقوله شباهت تفاوت محتوایی اصول چندرسانهای موسیقی متن (پیوستگی) سبک محاورهای (شخصی سازی) ادغام متن و صدا (کثرت) اجتناب از صدا، متن و کلمات اضافی (شخصی سازی) گفتار برای توضیح متن (اصل گفتار) پوشش درس با صفحات پیوندی (همجواری) تصاویر تشریحی (مالتی مدیا) پیغام بازشو (همجواری) تصاویر سازماندهنده (مالتیمدیا) تصاویر رابطهای (مالتیمدیا) ویژگیهای عمومی گروهبندی محتوا، فهرستبندی (سازماندهی) سهولت پیمایش (قابلیت استفاده) اطلاعات حاشیهای (سازماندهی) سهولت دسترسی به بخش مشخصی از محتوا (قابلیت استفاده) بازخورد (کنترل فراگیر) فهرست مطالب کلیدی (سازماندهی) به روز بودن مباحث (سامانه اینترنتی) تفکیک مطالب مهم و حاشیهای (سازماندهی) اصطلاحات قابل درک (قابلیت استفاده) کنترل روی زمان و تعداد سؤالات آزمون (کنترل فراگیر) ساختاری بخش مقدماتی معرفی روی جلد، نصب، شروع، خروج بدون تفاوت بخش اصلی صفحه خانگی، گرافیک، صدای زمینه، گفتار نمودار، ویدیو، انیمیشن، تمایز از متن معمولی، تمارین تکمیلی بخش جنبی بیشتر بدانیم، نکته، فعالیت سرگرمی، آزمایش، ضمیمه آنلاین، پرینت محتوا برای پاسخ به پرسش سوم، از ویژگیهای ساختاری و محتوایی جمعبندی کلی صورت گرفت و شباهتها و تفاوتهای میان چندرسانهایهای آموزشی بررسی شد که نتایج آن در جدول 6 قابل مشاهده است."