چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، کشورها از روشهای مختلفی برای اکتساب و جهش فنآوری استفاده میکنند. در حالی که هدف نهایی از اکتساب و انتقال فنآوری در کشورهای در حال صنعتی شدن، جذب و بومیسازی دانش فنی فنآوری است، به نظر میرسد، این مهم بعضی اوقات به دلیل وجود برخی موانع و عوامل، محقق نمیشود. اگرچه موانع موجود در مسیر بومیسازی فنآوری در کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای رو به پیشرفت وجود داشته دارد، اما به دلیل مسایل ویژهای مانند تحریم، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این مقاله، عوامل بومیسازی فنآوری در سطح خرد و بنگاه با استفاده از مصاحبه عمیق از خبرگان جهاد دانشگاهی علم و صنعت و شرکت توربینسازی تجربهنور، استخراج شده و رابطه آنها با یکدیگر، در قالب یک مدل معادلات ساختاری، نشان داده شده است. اندازه جامعه آماری تحقیق 120 نفر بود که تمام اعضای این جامعه، بهعنوان نمونه نیز مد نظر قرار گرفتند. پس از توزیع پرسشنامه طراحی شده توسط پژوهشگران این تحقیق بین تمام اعضای این جامعه، تنها 91 مورد برگشت داده شد. در این تحقیق، برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که حداقل مقدار آن 87/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد که شرکتهای علاقهمند به بومیسازی فنآوری، باید در پنج حوزه سبک یادگیری، همکاریهای فنآورانه، انطباق فنآوری، ظرفیت جذب و فعالیتهای اصلی بومیسازی، سرمایهگذاری نمایند.
خلاصه ماشینی:
"از سوی دیگر، چند شرکت چینی، اقدام به ایجاد Absorption Adaptations Innovative Learning Technology Gap Joint Venture Market Segmentation Bell Telephone Manufacturing Company Win-Wins Knowledge Spillovers فضای فرهنگی مناسب برای حمایت از بومیسازی فنآوری در شرکت خود کرده و به صورت تخصصی بر روی بخش خاصی از بازار و نیازهای آن تمرکز کرده و بازار را بخشبندی کردند.
14 پژوهشهای همزمان برای شناسایی اشکالات و رفع آنها توسط طرف خارجی این معیار، حاصل تجربه بومی ایران بوده و در آن، شرکت متقاضی فنآوری برای افزایش بهرهبرداری از همکاری فنآورانه، اقدام به انجام پژوهش همهجانبه و سریع در مورد زوایای مختلف فنآوری کرده و تلاش میکند بخش زیادی از دانش فنی را، از طریق مطرح کردن سؤالات و مجهولات خود از دارنده فنآوری، بهدست آورد.
از یک نظر، میتوان گفت، هدف از انجام تمامی فعالیتهای بومیسازی و خلق نوآوری در شرکتها، افزایش توان یادگیری آنها است(Tidd & Bessant, 2011)؛ و میتواند، از طریق انجام، استفاده، تعامل و ایجاد نظام علم و فنآوری سازمانی حاصل شود (Jensen et al.
این ارتباطات باید به شکل همکاریهای بین سازمانی از قبیل آموزش دیدن متخصصان هندی در کشورهای صنعتی و نیز انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه مشترک با آنها در کنار کمکهای مالی License NASA External Connections سرمایهگذاران خارجی باشند و سرمایهگذاری خصوصی خارجی که در آن یادگیری فنآورانه رخ ندهد، نمیتواند کمک قابل توجهی در بومیسازی فنآوری نماید."