چکیده:
ورزش و تربیتبدنی و محیطهای مربوط به آن شرایط غیرمستقیم تربیت اخلاقی را میگستراند. این مهم، وقتی تشدید میشود که مربیان مستقیما پرورش اخلاقی شاگردان خود را در دستور کار قرار میدهند. همین موضوع، موجب شده است که امروزه در جوامع پیشرفته آموزش ورزشهای رزمی از خشونت و اعمال قدرت تا اندازة قابل توجهی فاصله بگیرد و به وجوه هنری و پرورش اخلاقی بسیار نزدیک شود. به همین دلیل، امروزه در جوامع پیشرفته از هنرهای رزمی در سطح آموزش مدرسهای بهعنوان ابزاری مناسب برای پرورش اخلاقی استفاده میشود
خلاصه ماشینی:
"همین موضوع، موجب شده است که امروزه در جوامع پیشرفته آموزش ورزشهای رزمی از خشونت و اعمال قدرت تا اندازة قابل توجهی فاصله بگیرد و به وجوه هنری و پرورش اخلاقی بسیار نزدیک شود.
به همین دلیل، امروزه در جوامع پیشرفته از هنرهای رزمی در سطح آموزش مدرسهای بهعنوان ابزاری مناسب برای پرورش اخلاقی استفاده میشود .
شرایط تربیت اخلاقی در محیطهای ورزشی حضور فعال نوجوانان در مکانهای ورزشی، تحت نظارت مربیان ورزیده و کارکشته، دارای دو کارکرد مهم است: ۱.
حدود ۳۰ سال است که تحقیقات وسیع و همهجانبهای بهویژه در زمینة جامعهشناسی ورزش و روانشناسی ورزش، این نوع نگرانیها را مورد بررسی قرار دادهاند[Moran, 2009: 18-29; Gould et al, 2009: 53-73, Carron et al, 2009 64-74; Wiese-Bjornstal et al, 2009: 97-112].
با تکیه بر چنین مطالعاتی، امروزه در جوامع پیشرفته از هنرهای رزمی شرقی برای تربیت اخلاقی نونهالان، نوجوانان و جوانان استفادة فراوانی به عمل میآید.
این نظام فرهنگی، با محوریت آموزههای کنفسیوس، صراحتا بر عدالت و هنجارهای اخلاقی آن، همچون سختکوشی، شایسته سالاری، و محترم شمردن سلسله مراتب در هر سطحی، اعم از خانواده و نظام حکومتی تأکید میکند [Akio, 2010Seth, 2011; Rho et al, 2010; kim, 2009].
آنان به پشتوانة پژوهشهای موثق دریافتهاند که آموزش هنرهای رزمی نهتنها موجبات تخلیة انرژی را در جوانان بهطور مناسب فراهم میآورد، و حس هیجانجویی آنان را برآورده میسازد، بلکه زمینة مناسبی برای پرورش اخلاقی میگستراند.
McName, Mike (1998) "Contractualism and Methodological Individualism and Communitarianism; Situating Understandings of Moral Trust in the Context of Sport and Social Theory", Sport Education and Sciety, Vol. 3: 161-179."