چکیده:
انسان برای انجام هر کاری به انگیزه و علاقه نیاز دارد و هر اندازه که این انگیزه و محرک قویتر و مهمتر باشد، سعی و تلاش برای رسیدن به هدف نیز بیشتر میشود. یادگیری درس جامعهشناسی نیز از این نکته مستثنا نیست. وجود یا فقدان انگیزه و علاقه و میزان آن میتواند نقش بسزایی در یادگیری یا عدم یادگیری و توجه به این درس داشته باشد. یکی از مهمترین راههای افزایش انگیزه در این درس بهکارگیری روشهای فعال در امر تدریس است، بررسی حاضر که حاصل یک اقدام پژوهی است، روشهای فعال تدریس را برای ایجاد تقویت انگیزه برای یادگیری درس جامعهشناسی سال دوم دورة متوسطه به کار برده است
خلاصه ماشینی:
"سؤالات پرسشنامه به شرح زیر بود: ۱: به چه میزان درس جامعهشناسی خسته کننده و کسل کننده است ؟ ۲: به چه میزان به درس جامعهشناسی علاقه مند هستید ؟ ۳: به چه میزان برای یادگیری درس جامعهشناسی انگیزه دارید ؟ ۴: به چه میزان روش تدریس معلم جذاب و جالب است؟ ۵: تا چه اندازه برای امتحان و ارزشیابی و انجام دادن تکالیف علاقه و انگیزه دارید؟ برای شناخت دقیقتر و اطمینانبخش وضعیت موجود تنها به نتایج پرسشنامه اکتفا نکردم و برای گردآوری اطلاعات و شواهد بیشتر، از نظرات استادان مجرب و سرگروههای علوم اجتماعی استان و مطالعة کتابها، مجلات و فصلنامههای علمی، آموزشی و علوم اجتماعی استفاده کردم و توانستم تعداد زیادی از مشکلات و مواردی را که باعث بیانگیزگی در دانشآموزان میشود، به صورت زیر فهرست کنم: الف.
در دو مورد بالا از روشهای سنتی تدریس استفاده شده بود، پس باید روش تدریس خود را تغییر میدادم تا هم علاقه و انگیزة دانشآموزان به این درس بیشتر شود و هم شاهد پیشرفت تحصیلی آنان در نیم سال دوم میشدم.
همچنین، با توجه به نظرخواهی که در قالب چند پرسش دربارة جو کلاس، نحوة تدریس و ایجاد انگیزه و علاقة آنها داشتم، متوجه شدم که اکثر آنها پس از اجرای این روش جو کلاس را پویا، با نشاط و به دور از کسالت میدانستند و از خود اشتیاق و انگیزه برای شرکت در کلاس جامعهشناسی نشان میدادند.
اکنون با توجه به مشاهده و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و نظرات سایر دبیران و مدیریت دبیرستان و خود دانشآموزان، میتوانستم بگویم که راهکار پیشنهادی در مورد افزایش انگیزه و علاقة دانشآموزان سال دوم انسانی به درس جامعهشناسی مؤثر واقع شده است."