چکیده:
چکیده تروریسم یک نگرش سیاسی و مذهبی است که با پیچیده تر شدن جوامع از حیث شیوه ها، ابزارها و زمینه ها متنوع تر و پیچیده گشته است. یکی از پیچیدگی های آن ابهام مفهومی آن است که فهم مصادیق را دشوار تر کرده است. این مقاله دو سئوال اساسی را مطرح و بررسی کرده است: اهداف و زمینه های تولید و گسترش تروریسم چیستند؟ آیا تروریسم دارای ذات معین است یا حالت ایدئولوژیک دارد؟. این مقاله با استناد به آثار، بیانات و اندیشه های سیاسی مقام معظم رهبری و بعضی از آثار صاحب نظران در زمینه تروریسم به تبیین ماهیت، زمینه ها و اهداف آن پرداخته است. این مقاله تروریسم را در قالب جاهلیت مدرن به عنوان چاچوب نظری در اندیشه معظم له تحلیل می کند. یافته های تحقیق با توجه آثار رهبری نشان می دهند: تروریسم، یک کنش و پدیده ضد اخلاقی- انسانی و کنش مجرمانه است. تروریسم در جامعه قدیم و جدید، از ماهیت جاهلی جامعه بر می خیزد که نگاه جاهلی، منشاء برتری جویی و عملکرد گزینشی است. تروریسم تابع زمینه ها و دلائل مختلف سیاسی، مذهبی، اجتماعی، قومی و تاریخی است. تروریسم با نگاه جاهلیت، یک پدیده نسبی گرایانه و با نگاه حق محورانه، یک کنش ذاتگرایانه است. در نسبی گرایی، به جای حقایق، منافع ملاک هستند. از نگاه آیت الله خامنه ای، غرب در مفهوم - مصداق(تئوری – عمل) تروریسم، گزینشی عمل می کند که یک نگاه جاهلیتی است.
خلاصه ماشینی:
"حامیان اصلی گروه های تروریستی همچون داعش ، برخی از دولت ها هستند که در تئوری مدعی مبارزه با تروریسم (خامنه ای، ١٣٩٤.
با توجه به مباحث فوق ، مهم ترین شاخص های جاهلیت را از دیدگاه آیت الله خامنه ای میتوان در چند عنصر جمع بندی کرد: ١) غضب و خشونت ، ٢) امیال نفسانی و زیاده خواهی و تفسیر دلبخواهی واقعیت ها، ٣) مبارزه با حقانیت ، ٤) انکار حقانیت و وارونه نشان دادن حقایق .
از مصادیق تروریسم دولتی در دهه های اخیر، شکنجه ، کشتار و ارعاب ملت فلسطین از سوی دولت اسرائیل و حمایت دنیای استکباری از آن و وارونه جلوه دادن واقعیت از سوی برخی دولت ها است (خامنه ای، ١٣٧٠.
٤. تروریسم ذات گرا و ایدئولوژیک بعضی دولت ها منافع خود را «قوانین بین المللی» و سخنان غیرقانونی خود را به نام «جامعه ی جهانی»، دروغ های خود را راست و باطل خود را حق ، ظلم خود را عدالت طلبی و در مقابل ، هر سخن حقی را که افشاگر فریب آنها است ، دروغ ، و هر مطالبه ی برحقی را یاغیگری مینامند (خامنه ای، ١٣٩١.
این بیان نشان میدهد که آیت الله خامنه ای، دوآلیسم را درباره تروریسم و ایدئولوژیک بودن آن را قبول ندارد بلکه برای مفاهیم ، از جمله تروریسم ، ذات واحد قائل است .
ظهور تروریسم به شکل های ایدئولوژیک ، مذهبی، قومی، سیاسی و جغرافیایی در کشورهای اسلامی ناشی از شیوه های نظام استکبار برای تضعیف ، ایجاد بحران و براندازی این نظام ها است (خامنه ای،٠٤."