چکیده:
این پژوهش با عنوان بررسی نقش دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان بر کارآیی آنان در دانـشگاه آزاداسـلامی تبریز در سال تحصیلی ٨٥-٨٤ اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش ٦٤٠ نفر بود. حجم نمونـه آمـاری مطـابق بـا جـدول مورگان ٢٤٠ نفر درنظر گرفته شد. شیوه نمونه برداری تصادفی طبقه ای بود. برای گـردآوری داده هـا از پرسـشنامه بـا ضریب پایایی ٠.٩٢ اسـتفاده شـد. فرضـیه هـای پـژوهش بـا اسـتفاده از آزمـون T مـستقل ، تحلیـل واریـانس و ضـریب همبستگی مورد آزمون قرار گرفت . نتایج نشان داد که کارآیی کارکنـان آمـوزش دیـده در حـوزه معاونـت پژوهـشی نسبت به کارآیی کارکنان آموزش ندیده سایر حوزه هـا بیـشتر اسـت . همچنـین کـارآیی کارکنـان آمـوزش دیـده در رشته های تحصیلی فنی و مهندسی از کارآیی کارکنان آموزش ندیده سایر رشته های تحصیلی بیشتر است .
خلاصه ماشینی:
"به دلیل اهمیت آموزش ضمن خدمت در بالندگی و شکوفایی اسـتعدادهای کارکنـان و توانمنـدی آنان در سازمان ها و دانشگاه های مختلف ، پژوهش های بسیاری انجـام گرفتـه اسـت کـه ازجملـه لندران اصفهانی در سال ١٣٧٣، اورنگی در سال ١٣٧٦، شریفی در سال ١٣٧٧،محمـد فـام در سـال ١٣٨٠ در پژوهش های خود نشان دادند که آموزش ضمن خدمت در جهاد سـازندگی بـا کـارآیی کارکنان ارتباط مثبت دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سال های اخیر در راستای سیاست هـای کـلان سـازمان مرکـزی بـه منظورارتقای سطح دانش ، مهارت ونگرش کارکنان ، آموزش های مختلفی را تدارک دیـده اسـت که در این دوره ها به مقوله نیازسنجی کـه یکـی ازو ژگـی هـای بارزاسـتانداردجهانی ١٠٠١٥ ISO است ، در سطح واحد توجهی نشده و به تبع آن سایر گام های مدیریت آموزشـی ، یعنـی طراحـی و برنامه ریزی آموزشی ،اجرای برنامه آموزشی و ارزشیابی نتـایج آموزشـی نیـز چنـدان مـورد توجـه حوزه آموزش نیروی انسانی قرار نگرفته است و اغلب دوره هـا بـر اسـاس مـصوبات و پیـشنهادات کارشناسان دفتر مطالعات نیروی انسانی سازمان مرکزی اجرا شده است .
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف پاسخ دادن به این پرسش آغاز شد که "آیا بین آموزش های ضمن خدمت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با کارآیی آنان رابطه وجود دارد؟" این پژوهش بـرروی کارمنـدان حوزه های مختلف آموزشی ، پژوهشی ، دانشجویی ، عمرانی و اداری مالی زن و مرد انجـام شـد."