چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی روابط علی رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی و فراموشی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود. در پژوهش حاضر، رهبری خدمتگذاربه عنوان متغیر مستقل ، یادگیری سازمانی به عنوان متغیر وابسته و فراموشی سازمانی به عنوان متغیر میانجی در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد سنندج بود که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده ، ٢١٠ نفر به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. جهت بررسی مؤلفه های مربوط به متغیرهای مورد مطالعه و سنجش روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفه های مورد بررسی می توانند توصیف مناسبی از متغیرهای پژوهش داشته باشند. همچنین ابعاد رهبری خدمتگذار و یادگیری سازمانی به نسبت فراموشی سازمانی ارتباط و همبستگی بیشتری در سطح ٠.٠٥ نشان دادند. نهایتا نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که رهبری خدمتگذار به صورت مستقیم و با واسطه یادگیری سازمانی بر فراموشی سازمانی کارکنان تأثیر می گذارد، که در این میان ضریب تاثیرگذاری دو مولفه توانمندی سازی و بینش رهبران بیشتر از سایر ابعاد بود.
خلاصه ماشینی:
"که این تاثیرگذاری خود می تواند ضمن نشان دادن اهمیت رهبری خدمتگذار، همسویی و تعامل دو متغیر فراموشی و یاگیری سازمانی در دانشگاه ها گوشزد نماید، به عبارتی یادگیری و توسعه آن Khorram Ehrhart Mazarei در جهان امروز نیازمند این واقعیت است که علاوه بر رهبری خردمند و خدمتگذار، باید دانش منسوخ و قدیمی از ذهن سازمان و کارکنان پاک شود.
در نهایت آن چه می توان از نتایج حاصله تبیین نمود این است که رهبری خدمتگذار با توجه به توانایی بالایی که در نفوذ و و تعامل با کارکنان خود دارد؛ می تواند عاملی مهم در جهت افزایش یادگیری سازمان باشد؛ به عبارتی یادگیری دانش نوین سازمانی علی رغم توانمندی کارکنان ، نیازمند فراموش کردن دانش منسوخ و این دو خود نیازمند رهبرانی هستند که بتوانند،این دو زمینه را مدیریت و کارکنان را تشویق و بینش و توانمندی آنان را جهت یادگیری بیشتر و هدفمندتر تقویت نماید.
آنچه از این دو استنباط می شود این است که هم فراموشی و هم یادگیری سازمانی نیازمند یک برنامه هدفمند و کاربردی می باشد، که در عمل ضمن بررسی ارتباط این دو متغیر، میزان هم پوشانی و مکمل بودن این دو فرایند را برای کارکنان روشن کرده و در عمل سازمان را به سمت اثربخشی بیشتر با اعمال تغییرات لازم هدایت نماید، که در این زمینه رهبری خدمتگزار با توجه به ارتباط نزدیکی که با کارکنان و زیردستان خود دارد،می تواند زمینه این امر را فراهم کرده و در سازمان را در جهت یادگیری و به تبع آن تبدیل به سازمان یادگیرنده هدایت نماید."