چکیده:
هدف از این پژوهش ، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف ، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها، جزء پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی ٩٤ ١- ١٣٩٣ به تعداد١٥٤٢ نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبق ای نسبی ، و مطابق با فرمول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم ٣١٠ نفر انتخاب شد ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی مربیان اسچانن – موران و وولفولک (١ ٢٠) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری ریچارد والتون (٧٣ ١)، بود که پایایی آنها برای پرسشنامه خودکارآمدی معلما ٠.٩ و پرسشنامه ی کیفیت زندگی کاری ٠.٩٣ با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس ابتدایی شهر همدان در سح ط موتسط و وضت یع خودکارآمدی آنان ابلاتر از سح ط موتسط است . ن یب کیفیت زندگی کاری با خودکارآمدی معلمان رابطه مثبت و معنادار(٧ 0.2=R) مشاهده شد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفه های محیط ایمن و بهداشتی و نیز تأمین فرصت رشد و امنیت مداوم قدرت پیش بینی خودکارآمدی معلمان را دارند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق دهقان مروستی و رسولی (١٣٩٣) بیانگر این است که بین کیفیت زندگی کاری معلمان و جو اخلاقی محل کار رابطه معنی داری وجود دارد.
نتایج تحقیق اردلان و همکاران (١٣٩٢) در ژپوهیش ه ب این اتنیج دست یافنتد که در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه های بوعلی سینا و علوم پزشکی همدان میانگین کیفیت زن گی کاری کمتر از حد متوسط است .
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام تاثیر مؤلفه های کیفیت زندگی کاری بر خودکارآمدی معلمان ضریب همبستگی ضریب ضریب تعیین دوربین مدل (R) تعیین R2 اصلاح شده R2 F سطح معناداری واتسون محیط ایمن و بهداشتی ٠.
با توجه به اهمیت ارتباط Adegbola میان کیفیت زندگی کاری و خودکارآمدی پیشنهادمی شود که عوامل زمین ای مانند حجم کار زیاد، پایین بودن منزلت و پایگاه اجتماعی ، حقوق و درآمد ناچیز و فقدان زمینه های حمایت اجتماعی ، مد نظر قرار گرفته و به رفع نیازهای معلمان در تمامی این ابعاد کمر همت بست تا در نهایت تأمین سلامت همه جانبه معلمان میسر گردد.
اردلان ، محمد رضا؛ قنبری ، سیروس و محمدی شاهد، الهام (٩٢ ١)، بررسی رابطه بین عارضه یابی سازمانی با کارآفرینی و کیفیت زندگی کاری از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه علوم پزشکی همدان ، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی ، دوره پنجم ، شماره ١٧، صص ١ ١- ٨.
حیدر زادگان ، علیرضا؛ کوچک زایی ، مریم و آخوند زاده ، عاطفه (٩٣ ١)، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی و فراموشی سازمانی با کیفیت زندگی کاری معلمان ، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی ، سال هشتم ، شماره ٤، صص ٥- ٣."