چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی محورهای اساسی برنامه ریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر شکل گرفته است . در این راستا، دیدگاه نسبت به عناصر مطرح در برنامه ریزی (شامل نیازسنجی ، شیوه انتخاب اهداف آموزشی ، انتخاب محتوا، سازمان دهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان ، بهره گیری از تکنولوژی آموزشی ، ارزشیابی ) و همچنین فرایند تدوین برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفت . روش پژوهش از نوع توصیفی -پیمایشی است . جامع آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر و تعداد آنها ٢٦٨ نفر بوده است . پس از تعیین جامعه آماری براساس فرمول حجم نمونه کوکران ، ١٦٥ نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که توسط زین الدینی (١٣٨٩) طراحی و اعتباریابی شده و روایی ٩١.. بر اساس امید ریاضی و پایایی ٩٦.. بر اساس آلفای کرانباخ بدست آمده است . داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t تک رگوهی مورد ربرسی قرار گرفته و یافته های پژوهش نشان داده است که طبق دیدگاه اعضای هئیت علمی ، میزان اهمیت عناصر مختلف نیازسنجی ، شیوه انتخاب اهداف آموزشی ، انتخاب محتوا، سازمان دهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان ، بهره گیری از تکنولوژی آموزشی ، ارزشیابی و نیز فرایند تدوین برنامه درسی در حد "بسیاربالا" است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج این تحقیق نشان می دهد که مدرسین و دانشجویان شش گروه عمده آموزشی (پزشکی ، علوم انسانی ، علوم پایه و فنی و مهندسی ، کشاورزی ، دامپزشکی و هنر) برنامه های درسی گروه خود را از نظر هماهنگی با پیشرفت های علمی و هدفهای توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و توجه به کیفیت نهایی بروندادهای آموزش عالی ، مناسب نمی دانند و جهت نیل به اهداف مطلوب ، باید از تمرکزگرایی کنونی فاصله گرفته و با جلب مشارکت مدرسین و حتی دانشجویان درکنار شورای عالی برنامه - ریزی ، به پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه در حال توسعه نزدیک شود.
میزان اهمیت « شیوه های سازماندهی محتوا » در فرایند برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد اسلامشهر) چقدر است ؟ ٥.
میزان اهمیت «شیوه های ارائه محتوا» در فرایند برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد اسلامشهر) چقدر است ؟ ٦.
میزان اهمیت «فرایند تدوین برنامه درسی » در فرایند برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد اسلامشهر) چقدر است ؟ روش پژوهش از آنجا که پژوهش حاضر به بررسی وضعیت موجود در موضوعی خاص پراخته (دیدگاه اساتید در خصوص اهمیت هریک از عناصر برنامه درسی دانشگاه ) از حیث اهداف در زمره تحقیقات کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها در زمره اهداف توصیفی و از نوع تحقیقات پیمایشی می باشد (سرمد و همکاران ، ١٣٨٨)."