چکیده:
مقالة «هنر، معماری و قرآن» تألیف الگگرابار است که در آن ابتدا به بررسی اشارات
مستقیم و غیرمستقیم آیات قرآن به هنر و معماری پرداخته شده، آن گاه موضوع تأثیر و
کاربرد قرآن در هنر و معماری تجزیه و تحلیل میشود و در این باره به برخی از
کتیبهها و بناها و مشخصات آنها اشاره میشود. در پایان نگارنده مطالبی درباره
استفاده از دستاوردهای هنری در تزئین قرآن به رشته تحریر در میآورد.
خلاصه ماشینی:
"افزون بر این «آمریکاییهای آفریقیایی» (= مسلمانان سیاه آمریکا که نژاد آفریقیایی دارند) با عنوان African Americans مدخل قرار گرفتهاند و مقالهای درباره آنها و قرآن مخصوصشان[5] تألیف شده است، زیرا این گروه در میان فرقههای اسلامی موجود در کشورهای غیر اسلامی، اعتقادات خاصی درباره اسلام و همچنین قرآنی مخصوص به خود دارند.
بنابراین، میتوان حدس زد که هر چند غربیان و پژوهشگران غیرمسلمان شاید بتوانند از همة مقالات کوتاه و بلند و غث و ثمین در این دائرةالمعارف بهره گیرند، اما برای ما مسلمانان در کشورهای اسلامی تنها آن دسته از آین مقالات مفید و با اهمیت است که یا موضوع و مسئلهای تازه را معرفی میکنند و یا مسائل قدیمی قرآنی را همراه با نظریات و تحقیقات جدید تحلیل و بررسی میکنند.
اگر تلویحا بر چهار دین مختلف اشاره شده باشد، اسلام، یهود و مسیحیت را به سادگی میتوان دریافت (حتی اگرمشخص نباشد کدام واژه به کدام نظام دینی تعلق دارد)، اما سؤال این است که دین چهارم کدام است؟ در واقع بسیاری از افراد در ترجمه «مساجد» به Mosques به دیده تردید مینگرند، چون در هیچ جای دیگر قرآن کلمه مسجد به تنهایی به کار نرفته تا معنای صحیح آن یعنی محل نمازگزاردن خاص مسلمانان، مستفاد گردد.
صورت جمع این واژه یعنی «محاریب» (سبأ: 13) معمولا به معنای «پرستشگاهها» تفسیر شده و اگر چه این تفسیر پیشینه دیرپایی دارد الزاما صحیح نیست؛ زیرا دیگر واژههای موجود در آیه فوق (محاریب، تماثیل، جفان و قدور) که ساختههای جنیان برای سلیمان هستند، عمدتا نمونههایی از قدرت و ثروت به شمار میروند و معرف نیازهای دینی یا حتی غیر دینی نیستند."