چکیده:
سازمانها در یک محیط پیچیده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری شکل گرفته اند و در کنار سایر بنگاههایاقتصادی با دستیابی به اهداف راهبردی خود به تکامل می رسند. خلق و حفاظت از مزیت رقابتی در این فضایرقابت زا در سطح داخلی و بین المللی، به عنوان یکی از مؤلفه های تضمین ماندگاری سازمان به حساب می آید.امروزه مشتریان خدمات و کالای مورد نیاز خود را بدلیل وجود محصولات متنوع و وفور عرضه کنندگان کالا، درپایین ترین سطح قیمت، بالاترین سطح کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن تقاضا می کنند. بطور طبیعی مدیریتسازمان با در نظر گرفتن شرایط محیطی حاکم بر بنگاه اقتصادی برای تحقق و دستیابی به این خواست و ضرورتیعنی کاهش بهای تو لیدات و خدمات، بهبود کیفیت و تسریع تحویل آنها در تعامل با تأمین ارزش مشتریان اهتماممی ورزد . اداره کردن و ایجاد تعادل و هماهنگی بین عوامل سه گانه فوق از مسائل بحث انگیز مدیریت استراتژیکو به عنوان کلید بقا در دنیای کسب و کار مطرح است . از سوی دیگر تحولات چ ند سال گذشته شامل آزاد سازیاقتصاد، رونق مجدد بورس اوراق بهادار و نزدیک شدن نرخ بهره به سطح نرخ تعادلی، باعث گردیده که مباحثمختلف مدیریت هزینه اهمیت فراوان بیابد . زیرا هرگونه اقدام در جهت کاهش هزینه تولید کالا و خدمات مستقیمابر قیمت سهام در بورس اوراق به ادار تأثیر می گذارد. هدف اصلی این پژوهش تبیین نظری مدیریت هزینه و تکنیکهای نوین آن با تأکید بر هزینه یابی هدف و هزینه یابی کیفیت و نقش هریک در ایجاد مزیت رقابتی و مصونسازی سازمان ها در برابر تأثیر پذیری از رقبا در محیط کسب وکار است