چکیده:
در مقاله حاضر که یک بررسی انتقادی از سیستمهای هزینه یابی است، خلاصه ای از چالشهای تخصیص، ادبیات موضوعی رویکرد مبتنی بر فعالیت در هزینه یابی، نقشهای متناقص حسابداری بهای تمام شده و فرایند تکامل سیستمهای هزینه یابی مطرح شده است. به منظور تشریح ضعفهای سیستمهای هزینه یابی از جمله ABC، ارتباط حسابداری مدیریت و بازاریابی به بحث گذارده شده و تأثیر تحریفهای ایجاد شده در سیستمهای هزینه یابی بر تصمیمات بازاریابی، زنجیره ارزش و سطوح مختلف قیمت شامل سطح واحد، سطح محصول، سطح کانال فروش و سطح مشتری/ بخش بررسی شده است. نهایتا طی یک بررسی انتقادی، علل ریشه ای ضعفهای سیستم هزینه یابی و پیشنهادهای محققان برای رفع این ضعفها مطرح شده است. این پیشنهادها شامل به کار گیری سیستم جدیدی با عنوان Light ABC و مدل تصمیم گیری جامع میباشد
خلاصه ماشینی:
دستیابی به این هدف نه تنها مستلزم شناسایی سازههای مؤثر بر تحولات آینده سازمانها و اجرای استراتژی لازم برای تطبیق با آنهاست، بلکه مستلزم رویکردهای نوین مبتنی بر خلق ارزش و کاربست تکنیکهای مرتبط با تولید، تدارک، و ارائه اطلاعات مورد نیاز مدیران جهت تصمیم گیری است.
تئوریهای اقتصادی مبتنی بر هزینه یابی متغیر است، زیرا فرض زیر بنایی این تئوریها این است که تصمیمات باید بر اساس اقلام جزئی بهای تمام شده باشد و نه بر حسب میانگین هر واحد محصول.
مقاله کاپلان (1984) با عنوان «حسابداری دیروز تولید را تضعیف میکند» از اولین مقالاتی بود که ضعفهای حسابداری بهای تمام شده مرسوم را نشان داد این نارسائیها و افزایش رقابت جهانی، که به امر دسترسی به اطلاعات سریع و به موقع اهمیت زیادی بخشیده است، منجر به پیدایش شیوههای جدید مبتنی بر فعالیت در هزینه یابی و مدیریت شده است.
2-2) تصحیحات بالقوه سیستمهای حسابداری رایج اگر بهای محصول در سیستم حسابداری جاری برای تصمیم گیری نامناسب در نظر بگیریم، سه نوع تعدیل امکان پذیر است: 1) تغییر معیار سطح واحد در تعیین نرخ سربار.
بهایابی بر مبنای فعالیت (ABC) امکان ارزیابی بهای تمام شده این فعالیتها در مقابل منافعشان را فراهم میکند و در سطوح مختلف تصمیم گیری (سطح واحد، سطح محصول، سطح کانال و سطح مشتری / بخش) سودمند است.
محاسبات حاشیه سود برای تعیین سودآوری محصولات، کانالهای فروش، مشتریان و فعالیتهای که مستلزم دقت در اقلام بهای تمام شده محصول است به کار میرود و به توانایی تخصیص سربار بستگی دارد.