چکیده:
جلب می کند. اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و در نتیجه سود، مبتنی بر رویدادهای گذشته است اماسرمایه گذاران، به اطلاعاتی راجع به آینده شرکت نیاز دارند. مدیریت واحدهای تجاری با در دست داشتن منابع وامکانات به انجام پیش بینی هایی قابل اعتماد می پردازند و با انتشار عمومی این پیش بینی ها، کارایی بازارهای مالی راافزایش می دهند. مطالعات پیشین نشان می دهند که پیش بینی های مدیریت، قیمت سهام، نقدینگی بازار سهام و پیشبینی تحلیلگران را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین خطای پیش بینی سود متأثر از عوامل مختلفی چون اندازه، عمر،ساختار سرمایه شرکت، میزان اطلاعات افشا شده، جانبداری های روانشناختی مدیریت و... می باشد. علاوه براین،پژوهش های تجربی نشان دهنده این است که روی ههای حسابداری، محافظه کارانه است و نیز در طی سی سال گذشته این روی هها محافظه کارانه تر شده است (واتس،2003 ) باسو( 1997 ) و تحقیقات صورت گرفته بعد از او شواهدی حاکی از افزایش حسابداری محافظه کارانه فراهم نموده اند. همچنین لی( 2007 )دریافت که حسابداری محافظه کارانه منجر به کاهش جانبداری در سود و خالص دارائ یهای گزارش شده در شرایط رشد سرمایه گذاریمی شود. در این مقاله به بررسی تأثیر محافظه کاری بر خطای مدیریت در پیش بینی سود پرداخته شده است. با توجه به داد ههای 88 شرکت برای دوره 87-1378 فرضیه تحقیق تأیید می شود به عبارت دیگر در شرکت هایی که حسابداری محافظه کارانه تری دارند، خطای مدیریت در پیش بینی سود کمتر است.
خلاصه ماشینی:
(پیک و همکاران،2007)<EndNote No="6" Text="- Wonsun Paek,Lucy Huajing Chen"/> با توجه به مطالب فوق که بیانگر نقش پیش بینیهای مدیریت در تأمین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان صورتهای مالی و همچنین الزام نهادهای قانونگذار در بازارهای مالی بر ارائه پیش بینیهای مدیریت در مواعد معین از یک طرف و تأثیر محافظه کاری بر ابعاد مختلف سیستم حسابداری و گزارشگری مالی از طرف دیگر است، در این مقاله به بررسی تأثیر حسابداری محافظه کارانه بر خطای پیش بینی سود مدیریت پرداخته شده است.
در این تحقیق ارتباط بین خطای پیش بینی سود سال آتی مدیریت (نمونه ای از اطلاعات افشا شده خارج از صورتهای مالی) و سطح محافظه کاری شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است.
روش آزمون فرضیه با توجه به معیارهای ذکر شده ابتدا میزان محافظه کاری شرکتها مورد سنجش قرار گرفته و در ادامه برای آزمون فرضیه تحقیق از مدل (4) به شرح زیر استفاده میشود : <رجوع شود به تصویر صفحه> در مدل (4) متغیرها عبارتند از: متغیر وابسته : خطای سود پیش بینی شده توسط مدیریت در سال t+1 متغیرهای توضیحی الف- متغیر اصلی : متغیر مجازی که به منظور حداقل نمودن اشتباه مربوط به معیارهای اندازه گیری محافظه کاری تعریف شده و پس از محاسبه محافظه کاری بر اساس روشهای بیان شده، در صورتیکه میزان محافظه کاری شرکت() بیشتر از میانگین سالانه باشد، مقدار آن برابر 1و در غیر اینصورت صفر میباشد.